Think City KVD

Här kan du posta frågor övriga elbilar som inte passar i någon annan forumdel.
jonandse

Think City KVD

Inlägg av jonandse »

Förra veckan såldes en Think City på KVD för 16000 + 3125kr slagavgift, BSN327.

Av parkeringskvittona i kupén att döma så har den stått sen 2013.

Zebra-batteri, sannolikt helt slut.

Mossa på rutan. Kladd och rost på batterilådan (läckande elektrolyt?).

Mycket lite luft i däcken.

Vajern till huvlåset verkade hel men själva handtaget hade skadad plast så det gick inte att öppna huven.

Helt klart i akut behov av kärlek.

Vem betalar dessa pengar för denna?

Har den hunnit bli klassiker/samlarobjekt?

Bild

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Think City KVD

Inlägg av Edis »

Jag vet inte om det någonsin blir en klassiker, men den kvalar ju in bland de fulaste fordonen man kan tänka sig. Bara det gör ju att man blir lite sugen :lol:
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

jonandse

Inlägg av jonandse »

Den verkar vara 75% Ford, 15% Peugeot och resten egenpåhittat.

Sen jag ägde en Ford Scorpio så håller jg fast vid ordspråket "ingen Ford på våran gård".

Long story short så verkar en 9 år gammal bil som inte gått på 5 år behöva helt ny bakvagn pga. rost.

Knappast särskilt hållbart, men till rätt pris så skulle jag nog köpa den ändå!

Ingen ny ägare reggad än.

Undrar om man skulle åka över gränsen och klämma lite på den här?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150314522

9000NOK * 10% tull * 25% moms = 13000SEK.

Vad kostar regbesiktning?

Användarvisningsbild
skagget

Inlägg av skagget »

Jag har bara hört positivt kring själva körupplevelsen av andra generationens Th!nk. Likvärdig körsträcka som förstagenerationens Leaf, om inte längre då det bara är 2 sitser.
Men jag höll ett öga på den där auktionen själv. Hade kanske kunnat betala nån tusing för den. Men det där är ju en helt orimlig summa.
Man får hoppas för köparens skull att batteriet går att ladda. Förmodligen inte, tyvärr.

Jag är ju väldigt förtjust i min Th!nk från första generationen som står som objekt i lagårn. Går ju inte att mätas med dagens elbilar, men bra mycket fräschare och modernare feeling än min Clio Electrique '96. Så jag ser fram emot att få tid och råd att färdigställa den för dagligt bruk.
Renault Clio Electrique -96
Toyota Prius - 10
Th!nk City Classic - 00 (Projekt)

Fossila reliker
VW 1303s - 74 (Konverteringstankar)
Volvo 940 - 97 (Dragkrok :shock: )

jonandse

Inlägg av jonandse »

Jag förbarmade mig över en liknande för knappt ett år sen. Nu är den besiktad och körbar och jag kan vittna om att den både har längre räckvidd och är roligare att köra än min vardagsbil Nissan Leaf.

Norska elbilforum.no har fortfarande en del info, annars är det facebook-grupper som gäller för dessa vagnar nuförtiden.

Skicka ett meddelande om någon behöver hjälp.

elon jr

Inlägg av elon jr »

Är det inte en perfekt grund för konvertering av annat mindre fordon? Har för mig att jag såg en riktigt snygg konvertering av en klassisk min med Think-komponenter på Norska elbilsforumet.

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Inlägg av Torpis »

Think är en bättre bil än många tror, men zebrabatterierna börjar bli gamla och slutar fungera. Det går att konvertera till litium förvisso men likväl svårt att få det driftsäkert som bruksbil

Som projekt eller leksak är det dock en ypperlig bil. Jag vill mena att den har större bagage än en Volvo V70 (om man inte fäller sätena i Volvon dvs). Borstlös motor, centrallås, elhissar, kupevärme osv. Många delar från Peugeot 106/206. Synd att den inte har snabbladdning bara. Men det går väl att fixa också om man nu byter batteriet.

(Jag har en hel del delar i mina gömmor fortfarande om någon behöver något så kan det vara bra att veta.)
Evolution X

jonandse

Inlägg av jonandse »

Ja, den går ju att köra på 96S 400V så Nissan Leaf-batteri passar både elektriskt och fysiskt, cellerna ryms i originalbatterilådan.

Torulf har en tråd om sin konvertering på norska elbilsforumet.

Skriv svar