Skoda Enyaq Spotting

Här diskuterar vi allt som har med VW att göra
Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 237
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Torpis »

Jag tog chansen att gå på visning av Enyaq i Halmstad. Tittade, lyssnade och provade.

Det som slår mig är att det är en stor bil. Det är en form av bil som påminner mer om en höjd kombi än en SUV. Det är en bil som på pappret verkar för bra för att vara sann. Pris, räckvidd, laddning osv är riktigt bra. Vi får hoppas den kan leverera i verkligheten också. Jag är tveksam till att en så stor bil går så snålt som dom säger, men men, vi får se.

Ser lovande ut redan här faktiskt
Bild

Avtäckning av bilen
Bild

Denna bilen hade den mer konventionella grillen. Enligt mig mer smakfullt än den lysande varianten.
Bild

Bagaget är bra. Platt golv och gott om plats. Fäller man sätena får man något som kan benämnas som helt platt golv. Det var väl inte så att Nasa kommer och kalibrerar sina mätinstrument mot det, men helt okej. Värt att notera är att under golvet i bagaget finns ganska mycket yta. Ett djupare fack längst bak och kanske 10cm till under hela golvet. Nån sprutad EPP bit med lite fack i ligget där för att göra golvet plant.(mycket vanligt på typ alla bilar)
Bild

Nosen igen, tycker den är ganska sportig och fräck. Går mer mot kombi än SUV vilket är positivt i mina ögon
Bild

Frunk fanns det inte. Synnerligen stökigt under huven. Notera spolarvätskans påfyllning som sitter på en lång snabel. Dom kunde precis lika gärna satt det vid kanten istället för mitt inne i allt...
Bild

21" Hjul, smakfullt men dyrt :roll:
Bild

Interiör påminner om ID.3, många reaktioner var att skärmen såg liten ut. Bilens storlek gör ju att instrumenteringen känns ganska liten. Mjukvaran var nog inte ens en beta utan mycket var helt enkelt inte i funktion än. Flikarna och knapparna fanns med det kom upp en text om att det inte var tillgängligt än.
Bild

Liiiitet instrumentkluster. Man sitter bra både fram och bak. Jag är 186cm och hade mer än en knuten näve ovanför huvudet i baksätet. Benen var inga problem alls. Det är inte ett platt golv bak utan en liten kardantunnel i mitten. Den är inte speciellt stor, men det är inte platt. kanske 2cm upphöjning.
Bild
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Edis »

Den är riktigt intressant. Satt faktiskt och knåpade ihop en sådan igår, maxade i princip utrustningen för att få den som man vill. Man inser dock hur skönt det är med Tesla, finns inte så mycket att välja mellan, det mesta är redan med från början dessutom

Hursomhelst så hamnade priset på 664kkr (Valde utrustning för 154kkr). Visst, kunde sparat in 10600 på panoramataket och 14500 på 21"-fälgarna, men resten kändes som man inte ville vara utan.

Lite irriterande att man fick betala 5600kr för att kunna ladda 125kW DC, eller att man fick betala 12800kr för att få en värmepump. Eller att man fick betala 4200kr om man ville ha airbag på sidorna bak... Tänk om man skippar det och någon blir skadad i baksätet vid en sidokrock, hur skulle man känna sig då?

Men helt klart en bil jag skulle kunna tänka mig blir en storsäljare, ser ju rätt snygg ut!
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Edis »

Skoda.JPG
Skoda.JPG (37.57 KiB) Visad 6438 gånger
Skjut av den här, så kan ni se konfigurationen på den jag plockade ihop.

Eller klicka här:
https://cc.skoda-auto.com/visualizer/sw ... =trimlines
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 237
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Torpis »

Jag konfigurerade och reflekterade på garaget, ett annat forum som är mer inriktat på motorburen ungdom så jag försökte förklara lite från det perspektivet. Kan kan få en bra bil för strax över 400k efter bonusen, men man saknar en del sådant som borde ingå för det priset....

Det är sjukt krångligt att konfigurera bilar.

Priset vet vi redan, man har kunnat konfigurera sin Enyaq ett par veckor. Jag gick just in på sidan för att konfigurera en enligt min bra variant med min syn på själva elbilsbiten i första hand. Det handlar då om att hoppa upp från instegsmodellen till den som heter Enyaq 60 främst för att få snabbare snabbladdning och 3fas 11kW internladdare.

Till min förvåning surfade jag nu in på Skodas konfigurator och se på tusan om dom inte ruckat om där så bara 60 och 80 är tillgängligt. insteget 50 är inte med längre, BRA!

Enyaq 60, jag väljer färg själv, jag väljer 19" fälgarna som ingår, interiören som ingår, man måste välja till ett komfortpaket och ett klimatpaket för att få keyless + sätesvärme fram. Snålt men det måste man ju ha. Avstår förarassistanserna men väljer till infotainment basic. Drive sport basic för att få adaptiv servostyrning. Lastrumspaket är ett bra tillval för att få ett platt golv bak. Väljer inte parkeringshjälp eller Led lampor fram. Ja, det vore nice men inget måste. Värmepump och dragkrok tänker jag är vanliga Svenska tillbehör som är ett måste.

Snabbladdning ett måste, (5600kr extra dööööh!!!)

Baspris 419k, tillval 68k totalt 486.000kr. Minus 70k i supermiljöbilspremie.

486k ÄR mycket pengar, men det förefaller som om att man får mycket bil för pengarna här!

Klickar jag fritt men förnuftigt så hamnar vi på 600k, fortfarande instegsmodellen(!)
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Edis »

Ja, när jag letade efterföljare till i3:an, så testade jag att konfigurera en massa olika bilar, det var ett rent helsike, framförallt när det går att välja saker som ingår i paket, väljer man då paketet eller tvärtom så ballar det ur totalt. Tror VW var helt galet svåra då...

Så åker man till en bilhandlare, så har de specialrabatter på paket och färdigkittade bilar som man inte hittar på webben, då blir man ju tokig...
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 237
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Torpis »

Edis skrev:
02 okt 2020 21:16
Så åker man till en bilhandlare, så har de specialrabatter på paket och färdigkittade bilar som man inte hittar på webben, då blir man ju tokig...
Jag försökte aktivt köpa bil hos handlare. Kände paniken komma krypande så det blev privat istället. Så nöjd med det beslutet.

Känns som att alla handlare har något eget litet fiffel de livnär sig på och privatpersoner är smittbärande ohyra. Nissan och Hyundai livnär sig på att exportera till Norge, VW och Skoda företagsbilar, Renault kommunernas miljösamvete osv...
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 366
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Edis »

Haha, kul sammanfattning :lol:

Ja, din bil verkar ha varit ett klipp, gött att hitta en sådan!
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 237
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Skoda Enyaq Spotting

Inlägg av Torpis »

Är man spekulant på en MEB SUV så kanske man blir hjälpt av att läsa lite från länken nedan. En tjomme som bytt från diesel till Enyaq. Pendlar 26mil per dag. Förefaller som att han ligger strax under 200Wh/km pendling vintertid. Han beskriver det som den "korta vägen" underförstått att det är mindre vägar och blandat 70-80-100km/h. Han uppskattar 40mil räckvidd på 77kWh batteriet nu på vintern.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339889

Bild
Evolution X

Skriv svar