Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Här diskuterar vi allt som har med Hyundai att göra
tor.ake
Inlägg: 63
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av tor.ake »

Nu har B Nyland äntligen gjort testet vi alla väntat på, vilken är eg. effektivast? Model 3 SR+ eller Ioniq 28?


Snabb sammanfattning:

Runda 1, stadskörning - Ioniq 96 Wh/km mot 108 för SR+
Runda 2, semisnabb landsvägskörning upp till Ionity Dal, Ioniq 145 Wh/km mot 145 för SR+
Runda 3, 90km/h "konstant" fart - 115 Wh/km för Ioniq mot 120 för SR+
Runda 4, 120km/h på motorväg - 167 Wh/km mot 166 för SR+

Ganska effektiva bilar båda, får man säga. Polestar 2 tog 229 Wh/km i björns 120-test, ungefär som en gammal Euroleaf...

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 324
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Edis »

Ja, det är imponerande siffror, motorvägsförbrukningen är ju väldigt viktig på långresorna. Skaplig skillnad i räckvidd om den drar 166 eller 250 eller högre som de större busarna gör.
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

tor.ake
Inlägg: 63
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av tor.ake »

Räckvidden är ju en del av ekvationen, men en annan viktig del är laddnätverket. Senaste långresan var ner från Klövsjö via morgongåva och hem till Berga , drygt 52 mil med ett laddstopp på mitten ungefär. För att hinna äta innan bilen var klar tog jag 50-kilowattarn som står en bit bort från hyperladdarna i Tönnebro, och ändå fick jag gå "mitt i maten" och flytta bilen. Otänkbart med en av de törstiga bestarna, då hade man fått beställa långkok medan man väntar dryga timmen på att batteriet skall bli redo att åka vidare. Och nu hade de infört en extraavgift per minut man stod längre än 45 minuter, med. Inåt landet är det mest 50-kilowattare också.

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 154
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Torpis »

En bil som drar hälften laddar ju dubbelt så fort. Synd att Hyundai trollat bort sig med ioniq 5 som drar mer än konkurrenterna tyvärr.

Jag roar mig ju inte med att tömma däcken på luft innan jag kör iväg så jag har många gånger kört ljungby-halmstad-falkenberg med under 100wh/km till Halmstad och sedan ett totalt snitt på 125wh/km i Falkenberg på arenan. 130kph på motorvägen då. Första milen kan bilen säga siffror som är väldigt mycket högre(160-220wh/km typ) för att sedan sjunka. Är det samma med model 3?
Evolution X

tor.ake
Inlägg: 63
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av tor.ake »

På min är det ac-kompressorn som drar mycket ström i början, när bilen stått parkerad. Om jag stänger av AC och drar ned fönstren istället har den ingen extraförbrukning i början. Sommartid såklart.

Kanske Hyundai passar på att köra dc-dc extra i början? Samt ev andra systemfunktioner av engångskaraktär? Den kan ju inte mina bitcoin iaf, eftersom den inte har någon internetanslutning...eller?

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 324
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Edis »

Teslan håller på och kör fläktar och diverse torkprocesser m.m. när den står parkerad efter en resa, drar en del där som inte syns i förbrukningen. Förbrukningen räknas inte när bilen står stilla, så troligtvis får jag olika "startförbrukningar" om jag sitter en stund i bilen och väntar på kylning eller värmning i jämförelse om jag bara börjar köra direkt. Lite fusk :geek:

Nu har jag ett par elaka backar några km hemifrån, så brukar alltid ha rätt hög förbrukning i början, men totalsnittet på första 11km:arna in till Hylte och lite körning i byn leder ofta till ett snitt på 1.3-1.5kWh/mil.
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

tor.ake
Inlägg: 63
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av tor.ake »

Min fru är ute i närområdet och plockar bär, och jag får assistera med diverse hinkar, Coca-Cola m.m. så jag har åkt tre svängar på två dagar till exakt samma ställe, 11km t.o.r. samma förbrukning 105Wh/km varje gång men då med naturlig luft, ej AC. Har inte stannat, bara lämnat nån grej och åkt tillbaka hem.

Förbrukning under 100Wh/km A->B->A är i princip omöjligt att uppnå med min bil, SR+ 2019. Spelar ingen roll hur långsamt man kör, om man frihjular eller kör max regen. Möjligen jämn låg fart på helt slät mark, men finns ingenstans i närheten där man kan köra så.

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 154
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Torpis »

Jag har som bekant gjort många resor under 100Wh/km med AC påslagen. Laglig fart på 70-80vägar. Men det hade ju varit lika lärt att hamna på 115Wh istället för 95Wh om tex min bror kört istället. Är övertygad om att Ioniq är snålare än Model 3, men är på samma sätt förvånad då ioniq är en bensinbil från början och Tesla har dubbla räckvidden och mycket bredare däck.

Teslas hjul på min och man kan ju se sig om att komma under 140Wh haha.
Evolution X

tor.ake
Inlägg: 63
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av tor.ake »

Kan vara att reluktansmotorn har lite högre förluster vid låga varvtal också. Hyundaien är ju inte utväxlad för 230km/h toppfart, och har dessutom permanentmagnetmotor (väl?)

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 154
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Torpis »

Woho!! Nu kan vi se lite bättre test på förbrukning. Håller tummarna för.... tja att allt går bra :D

​As of 18:40 CEST - 1000 km | 66 mi driven over 0:49 hrs - Consumption 146 Wh/km | 235 Wh/mi

129kph i snitt 146Wh/km :twisted:

Evolution X

tor.ake
Inlägg: 63
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av tor.ake »

Kom att tänka på en sak angående förbrukningsangivelsen, bilen har ju kinetisk energi när den rullar, det är nog den som drar upp förbrukningssiffran?

Ex man startar från noll och accar upp till 110 första kilometern, då är förbrukningen typ 100 för luft och rullmotståndet, och mv^2/7200 för ökningen i kinetisk energi, 195Wh, summa 295Wh.

Samma för 70km/h säg 80 för motståndet och 78 Wh kinetisk lika med 168 första kilometern, men 80+90 motstånd och fortfarande 78 kinetisk, lika med 124Wh/km efter 2km osv osv.

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 154
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Torpis »

Björn körde i mål nu på morgonen på tiden 11h55min. Följde med en bit på vägen via youtube och hängde på chatten där. Kontentan var att det går undan om man laddar från 3-83% och sedan kör 130km/h i 15mil och sedan laddar igen. Det bygger dock på att man har hyfsat tätt mellan laddarna. I Sverige börjar det ju se vettigt ut faktiskt.

Bilar med större batteri åker längre sträckor men får ju också ladda längre. Bilar med högre laddeffekt laddar ju in sina kWh snabbare men har högre förbrukning med. Tesla har ju hyfsat låg förbrukning och snabb laddning, då går det undan. 9h20min har jag för min det blev med Model 3 LR 82kWh.

Som referens kan ju liknande bilar nämnas med

eGolf på 15h50min
Leaf62 14h10min,
Zoe 50(den med snabbladdning) 14h35min
Peugeot e-208 12h30min
Hyundai Kona 64kWh 11h30min
Polestar 2 11h30min
Audi Etron 50 11h55min
Evolution X

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 154
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av Torpis »

Åkte en sväng till Halmstad idag. Det är lite blandat 100-90-80-70-50kph. Mestadels 80 vill jag nog mena. Förbrukning dit 89Wh/km och hemma igen var totalen 106Wh/km. Man kör ju ner typ 150 höjdmeter till havet och sen upp igen på vägen hem. ca 110km totalt
Evolution X

martink
Inlägg: 83
Blev medlem: 18 mar 2016 14:47
Referral-länk: https://ts.la/martin66034

Re: Ioniq 28 fortfarande effektivast (eller?)

Inlägg av martink »

Inte långt från Lightyears siffror! Imponerande!
Tesla Model S75D, Nissan Leaf 24kWh

Skriv svar