Ladda Zoe med växelriktare (solenergi)

Här diskuterar vi allt som har med Renault att göra
KnutKnop

Ladda Zoe med växelriktare (solenergi)

Inlägg av KnutKnop »

Har i dagarna äntligen kopplat in solcellerna jag installerat på hönshuset. Lade 4 paneler på taket istället för plåt. 4 fullstora paneler passade precis.

Panelerna laddar ett 48v järnfosfat batteri ca 3kWh. Har en växelriktare till 230v (gammal UPS). Max installerad soleffekt 1580W.

Men när jag skulle testa att ladda Zoe med"två hål i väggen" sladden så blinkar gröna "ready" lampan bara och inget mer händer. Jag har en teori om att det kan vara något med jordningen som den inte gillar. Är det någon som har testat något liknande? Som kanske har annan erfarenhet.

/Knut

tor.ake

Re: Ladda Zoe med växelriktare (solenergi)

Inlägg av tor.ake »

Har du mätt hur stor spänning och resistans det är mellan nolla och jord från växelriktaren?

Såg att någon på internet inte fick igång laddningen från ett elverk förrän de kopplade ihop nolla och jord.

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Inlägg av Torpis »

Zoe har sina egenheter. Är detta off grid eller anslutet mot nätet? 4st paneler och 1500W är ju för lite för en Zoe. Den gillar sällan mindre än 10A ju.....
Evolution X

KnutKnop

Inlägg av KnutKnop »

Med sladden jag har laddar den bara ca 8A.

Jag har ett batteri på ca 3kWh som jag tänkte skulle reda ut att det inte riktigt räcker till. Att ladda så här är alltså en helt off grid lösning.

Men Zoe stödjer väl typ2 "standarden" där är ju lägsta ström 6A om jag inte är felunderrättad. Dvs strax under 1500W.

Har inte testat det har bara kört med sladden som följde med bilen och med den laddar Zoe 8A.

Jag ska undersöka det där med jorden och nollan. Intressant. Man får hoppas att växelriktaren inte är en sån där konstig med 2*115v hur nu det fungerar. Men man kan ju gissa att det blir problem med att jorda nollan på en sådan.

/Knut

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Inlägg av Torpis »

KnutKnop skrev:
14 aug 2022 19:19
Med sladden jag har laddar den bara ca 8A.

Jag har ett batteri på ca 3kWh som jag tänkte skulle reda ut att det inte riktigt räcker till. Att ladda så här är alltså en helt off grid lösning.

Men Zoe stödjer väl typ2 "standarden" där är ju lägsta ström 6A om jag inte är felunderrättad. Dvs strax under 1500W.

Har inte testat det har bara kört med sladden som följde med bilen och med den laddar Zoe 8A.

Jag ska undersöka det där med jorden och nollan. Intressant. Man får hoppas att växelriktaren inte är en sån där konstig med 2*115v hur nu det fungerar. Men man kan ju gissa att det blir problem med att jorda nollan på en sådan.

/Knut
Vet bara att när jag testade Zoe 40 så ville den inte ladda på mindre än 12A om jag minns rätt. (1fas)
Evolution X

Skriv svar