Zoe: Check ELECTRICAL system

Här diskuterar vi allt som har med Renault att göra
KnutKnop

Zoe: Check ELECTRICAL system

Inlägg av KnutKnop »

Hade bilen som vanligt på laddning i garaget på jobbet igår. Varmt ute och hemma i garaget är det ovanligt varmt. Så när jag kopplade in bilen i 16A uttaget på jobbet i går morse så startade bilens AC för att kyla batteriet. Har aldrig hänt förut så jag pluggade in min obd läsare och startade appen CanZE. Batteriet låg runt 30grader och det ansågs tydligen vara lite mycket. Men frid och fröjd laddningen pågick och allt verkade funka som det skulle.

Var ute en sväng på lunchen med. Bilen var inte fulladdad när jag tog den. Kom tillbaka och pluggade in igen. Ingen AC den gången så det hade kanske kallnat lite. Det är bara runt 21 grader i garaget i källaren. Så det hade kanske kallnat lite under förmiddagen eller så hade AC:n kylt ner det tillräckligt.

Och sedan när jag skulle hem på eftermiddagen/kvällen kom felmeddelandet "Check ELECTRICAL system". Fan också. Vad är det nu för fel. Bilen var laddad till 99% gick utmärkt att köra men farthållare och AC var ur funktion. Bilen hann inte bli 100% laddad under dagen då jag började på morgonen med ganska låg laddningsgrad samt turen på lunchen. Så bilen var 99% när jag skulle åka hem.

Körde hem trots varningen, bilen gick som vanligt bortsett från farthållare och AC som sagt. VARMT i bilen... 30+ grader ute...

Kopplade in och laddade fullt när jag kom hem. Hjälpte inte. Samma fel. Kollade felkoder med CanZE fanns några konstiga men går inte hitta så mycket av betydelsen för dessa koder på internet. Så lite av en återvändsgränd. Tömde felkoderna och bara någon kom tillbaka. Men samma fel ändå. :(

Googlade på felmeddelandet. Och fann. Att det kunde vara 12v batteriet som var dåligt/dåligt laddat. Kopplade på batteriladdaren och gick till sängs. I morse rapporterade laddaren att den var klar. Höll tummarna och skickade igång bilen. BINGO. Felet borta.

Börjar kanske bli dags för ett nytt 12v batteri. Ska se om jag kan ge det ett litet test för att avgöra hur dåligt det är innan jag springer iväg och köper nytt bara.

Min gissning nu är att allt detta ac-körandet och att jag dessutom har hört att någon pump eller liten fläkt har varit igång har dragit ur 12v batteriet. Tydligen är Zoe precis som Leaf lite dålig på att hålla 12v batteriet ordentligt laddat. Renault rekomenderar till och med att batteriet byts vart 3:e år. Vilket jag tycker är väl ofta. Min bil är nu 6år och har troligen orginalbatteriet kvar så det är kanske inte för tidigt att byta.

Ja, jag tänkte att min historia kunde hjälpa någon som hamnar i samma bekymmer. Därför skriver jag detta. Man hinner ju börja se hur tusenlapparna för felsökning börjar fladdra runt. Men tack vare Google så räddade jag det med några wattimmar till lilla CTec laddaren.

SKÖNT

Nu blir man ju sugen på att kolla om det finns något lämpligt fyrcelligt LiFePO4 batteri som kan passa i Zoe. Som är rimligt prissatt. Mmmm får fråga Google vad hen säger om det. :)

/Knut

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Zoe: Check ELECTRICAL system

Inlägg av Torpis »

En tjej på jobbet har kört Zoe ganska länge. Vill minnas hon köpte den när jag körde Leaf. Frågade henne här om sistens om hon var nöjd med sin lille bil och det var hon. Enda hon tyckte var konstigt var att dom hade fått byta batteriet. Hon sa att Renault tydligen byter batteri vart 3:e år även om det fungerar.

Tog mig ända in på eftermiddagen innan jag förstod att det var 12V batteriet hon menade och inte drivpacken. Frågan är om hon själv förstod det heh.

Så Renault har tydligen byte av 12V batteri vart 3:e år i sin service.
Evolution X

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Tyvärr kan du inte ersätta 12V-batteriet med ett LiFePo, det kommer inte funka på vintern. DC-DC-omvandlaren kommer att ladda även om det är minusgrader i batteriet, och förstöra det.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

tor.ake skrev:
22 jun 2021 10:09
Tyvärr kan du inte ersätta 12V-batteriet med ett LiFePo, det kommer inte funka på vintern. DC-DC-omvandlaren kommer att ladda även om det är minusgrader i batteriet, och förstöra det.
Efter att ha kört med LiFe i många år i min V70 diesel så vill jag mena att det fungerar fint. Dock verkar det som en detalj skiljer sig och det är att dom är av modell LiFePYO4 med yttrium för bättre förmåga i kyla. Men det kan ju kvitta eftersom det finns att köpa och funkar. Finns ju ingen anledning att inte sno mitt recept i så fall som vi vet fungerar.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282273
Evolution X

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Det var ju ett bra tips men jag följde länken, hittade inte vad som är lägsta tillåtna laddningstemperatur med det batteriet? De LiFePO4 som jag sett husbilsfolket köpa har specat från tillverkaren att de inte får laddas under 0gr. Som bodelsbatterier spelar det ingen praktisk roll, man bara ställer in i BMS:en att den inte skall tillåta laddning under 0gr, och när bilen är bebodd är det plusgrader inne, där batteriet oftast står.

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Bra information Knut! Lär ju bli fler som råkar ut för detta!

Stort tack för att du skrev om detta! :D
Tesla Model 3 LR -22 med dragkrok, har kört Tesla Model 3 LR -20, Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min YT-kanal: Grejar lite...

KnutKnop

Inlägg av KnutKnop »

Jag har ett par 90Ah järnfosfatceller från en tidigare elbil som bara står och blir gamla. Skulle säga att det enda som just nu håller mig från att testa är om dom rent fyskiskt får plats eller inte. Tror dom kommer att bli för stora. Det är inget stort batteri i en ZOE. Ska ta mig en titt på det så fort jag får tid och möjlighet.

I en elbil behöver man ju inte tänka på CCA direkt. Men laddning i kyla är ju så klart ett litet bekymmer.

Tyvärr har ju "moderna" bilar börjat med att sätta säkringshållare och en massa annat skräp direkt på batteriet med klämmor och grejor. Så det kan bli extra krångligt på grund av det. Men som sagt, jag ska titta efter om det är möjligt att klämma in.

/Knut

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

tor.ake skrev:
22 jun 2021 12:59
Det var ju ett bra tips men jag följde länken, hittade inte vad som är lägsta tillåtna laddningstemperatur med det batteriet? De LiFePO4 som jag sett husbilsfolket köpa har specat från tillverkaren att de inte får laddas under 0gr. Som bodelsbatterier spelar det ingen praktisk roll, man bara ställer in i BMS:en att den inte skall tillåta laddning under 0gr, och när bilen är bebodd är det plusgrader inne, där batteriet oftast står.
Temperaturbereich beim Laden: -45 bis 85°C
Evolution X

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

-45 de e f-n respekt! Då fattar jag att det funkar. Yttrium ftw. Finns det någon nackdel?

KnutKnop

Inlägg av KnutKnop »

Att byta 45Ah bly mot 90Ah lithiumjärnfosfat låter sig inte göras. Cellerna är mycket högre men det skulle kanske gå. Tyvärr blir det ett par tiotals millimeter för långt. Bredden funkar. Så nej det får inte plats. Det blir byte till ett likadant blybatteri. Verkar bara kosta runt 700kr så det får man väl anse vara ok.

/Knut

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

KnutKnop skrev:
24 jun 2021 08:17
Att byta 45Ah bly mot 90Ah lithiumjärnfosfat låter sig inte göras. Cellerna är mycket högre men det skulle kanske gå. Tyvärr blir det ett par tiotals millimeter för långt. Bredden funkar. Så nej det får inte plats. Det blir byte till ett likadant blybatteri. Verkar bara kosta runt 700kr så det får man väl anse vara ok.

/Knut
Du vet säkert redan att 45Ah bly kanske motsvarar 25Ah litium. Nu såg jag att du hade celler liggande annars tänker jag 20Ah skall vara mer än nog.

Har svårt att förstå hur man kan misslyckas med att hålla ett blybatteri friskt i alla elbilar.
Evolution X

KnutKnop

Inlägg av KnutKnop »

Jodå att det räcker med långt mindre lithium är jag medveten om. Men som du skrev så ligger det 90Ah i braatthalådan. Men dom fick inte plats. :(

Så det blir ett blybatteri bara för enkelhetens skull. "Bolt on" så att säga.

Men jag lyckas hålla batteriet vid liv än så länge. Om man laddar 12v-batteriet separat med sin laddare varje natt så verkar det hålla hyfsat utan bekymmer. Ska ta mig iväg till någon lämplig reservdelsnasare och införskaffa en ersättare snarast.

Jag förstår inte heller hur det kan vara så svårt att hålla liv i batteriet. Finns ju inget som kan vara enklare än att helt enkelt bara hålla det laddat. Men det är väl jakten på km som minskar energiöverföringen från det stora till det lilla. För nog laddas det lilla även när det stora är på laddning?

/Knut

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Om det är likadant som på Leaf så laddas 12V när bilen körs med förbrukare igång och när bilen laddas.

"Haken" är att om man kör lite så räcker inte det. Blybatterier tar lång tid att ladda fullt. Man kan ladda dem till 75-80% ganska snabbt, men sedan tar det många timmar att komma upp till 100%

Om man kör några få mil varje dag, säg kör i 15+15 minuter total 4 mil, och sedan laddar upp högspänningsbatteriet med hög AC-effekt, 11kW totalt 45 minuter, då har 12V-batteriet bara fått 1h15 minuter laddning, medan det egentligen skulle behöva 10h för att komma upp till full laddning.

Det medför att om man en gång lyckats dra ned blybatteriet till under 80%, då ligger det där och pendlar kring 80% och kommer aldrig upp i 100% om man inte plockar fram en extern laddare eller åker iväg på en rejäl långtur. Och eftersom Zoe, liksom Leaf, inte är några direkta långfärdsbilar så inträffar det i princip aldrig - varför blybatteriet sulfaterar och måste bytas mycket snabbare än det egentligen borde.

En lösning kan vara att man tar reda på under vilka betingelser bilen verkligen laddar batteriet, med en multimeter, och ser till att hålla bilen under dessa betingelser till dess 12V-batteriet är 100% laddat. Det kan vara t.ex. att ställa ned laddaren till lägsta effekt så att den laddar hela natten istf i bara 45 minuter, alternativt lämna bilen med "tändning" på i garaget i några timmar om det är möjligt. Eller köpa en sån liten smartladdare med snabbkoppling och ta för vana att plugga in och ladda blybatteriet en hel natt nån gång varannan vecka eller så.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Ioniq har en funktion man kan aktivera som tillåter laddning av 12V även med bilen avstängd. Om bilen behövt ladda 12V medan man inte kört så får man en notifiering i instrumentklustret. Smidigt som tusan.

(Men likförbannat är det vissa ioniq som får slut på 12v batteriet.)
Evolution X

KnutKnop

Inlägg av KnutKnop »

Uppdatering....
Har fortfarande inte bytt batteriet. Det funkar fortfarande. Det har krånglat en gång till sedan jag skrev detta. När jag hade bilen på laddning, det var över 30grader och även denna gång gick ac:n ibland för att kyla batteriet. Och under hela laddningen gick den stora kylfläkten i fronten på bilen. Det måste innebära att det går åt mer kräm än dc-dc levererar till 12v batteriet. Har stödladdat 12v batteriet lite då och då och det verkar vara tillräckligt.

Snart blir man väl tvungen att köpa ett nytt men jag gillar att skjuta problemet framför mig...

Lite OT men vi har en Volvo V70 med. Den har varit lite trött på starten ett tag och jag har stödladdat även den för jag misstänkte att även det batteriet var dåligt. Men nu orkade den inte starta mitt i sommaren ens. Testade att ladda men batteriet tog inte emot speciellt mycket innan laddaren rapporterade fullt. Köpte ett nytt och det blev liv i startmotorn igen..

Testade det gamla. Det står 62Ah på det. Testen gav 14Ah. Imponerande att bilen hade startat med så lite. Till vintern hade det inte gått. När jag laddade upp batteriet igen efter testen så kortslöts 2celler. Så det var verkligen SLUT. Använde det verkligen till sista sucken. :-)

/Knut

Skriv svar