Var ute en sväng på lunchen med. Bilen var inte fulladdad när jag tog den. Kom tillbaka och pluggade in igen. Ingen AC den gången så det hade kanske kallnat lite. Det är bara runt 21 grader i garaget i källaren. Så det hade kanske kallnat lite under förmiddagen eller så hade AC:n kylt ner det tillräckligt.
Och sedan när jag skulle hem på eftermiddagen/kvällen kom felmeddelandet "Check ELECTRICAL system". Fan också. Vad är det nu för fel. Bilen var laddad till 99% gick utmärkt att köra men farthållare och AC var ur funktion. Bilen hann inte bli 100% laddad under dagen då jag började på morgonen med ganska låg laddningsgrad samt turen på lunchen. Så bilen var 99% när jag skulle åka hem.
Körde hem trots varningen, bilen gick som vanligt bortsett från farthållare och AC som sagt. VARMT i bilen... 30+ grader ute...
Kopplade in och laddade fullt när jag kom hem. Hjälpte inte. Samma fel. Kollade felkoder med CanZE fanns några konstiga men går inte hitta så mycket av betydelsen för dessa koder på internet. Så lite av en återvändsgränd. Tömde felkoderna och bara någon kom tillbaka. Men samma fel ändå.

Googlade på felmeddelandet. Och fann. Att det kunde vara 12v batteriet som var dåligt/dåligt laddat. Kopplade på batteriladdaren och gick till sängs. I morse rapporterade laddaren att den var klar. Höll tummarna och skickade igång bilen. BINGO. Felet borta.
Börjar kanske bli dags för ett nytt 12v batteri. Ska se om jag kan ge det ett litet test för att avgöra hur dåligt det är innan jag springer iväg och köper nytt bara.
Min gissning nu är att allt detta ac-körandet och att jag dessutom har hört att någon pump eller liten fläkt har varit igång har dragit ur 12v batteriet. Tydligen är Zoe precis som Leaf lite dålig på att hålla 12v batteriet ordentligt laddat. Renault rekomenderar till och med att batteriet byts vart 3:e år. Vilket jag tycker är väl ofta. Min bil är nu 6år och har troligen orginalbatteriet kvar så det är kanske inte för tidigt att byta.
Ja, jag tänkte att min historia kunde hjälpa någon som hamnar i samma bekymmer. Därför skriver jag detta. Man hinner ju börja se hur tusenlapparna för felsökning börjar fladdra runt. Men tack vare Google så räddade jag det med några wattimmar till lilla CTec laddaren.
SKÖNT
Nu blir man ju sugen på att kolla om det finns något lämpligt fyrcelligt LiFePO4 batteri som kan passa i Zoe. Som är rimligt prissatt. Mmmm får fråga Google vad hen säger om det.

/Knut