Söker information om Renault Zoe

Här diskuterar vi allt som har med Renault att göra
Östen H

Söker information om Renault Zoe

Inlägg av Östen H »

Vi kör idag en Nissan Leaf 30Kwh men vårt resmönster gör att ytterligare 10-20 KWh skulle sitta fint. Har observerat att Renault Zoe ligger bra i pris och vi har provkört en Zoe på lite sämre och gropiga landsvägar (vilket vi vanligtvis färdas på) och funnit att den känns rimlig. Spanar runt efter lite teknisk information men det verkar svårt att hitta något samlat och att rådfråga en Renaultförsäljare är hopplöst. Bilförsäljarnas kunskaper är förvånande nära noll så länge det inte rör sig om triviala saker som färg och utrymmet i bagaget :-)
Jag har några frågor här nedan som kanske någon på forumet kan svara på. Det är bilar med 41 eller 52 Kwh batteriet som är av intresse.
Vilka är de vanligaste felkällorna, vad man ska kika efter på en begagnad Zoe?
Hur lång är batteri och nybilsgarantierna vid friköpt batteri?
Vilka OBD utrustningar finns tillgängliga i rimliga prisklasser för att kolla felkoder och batteriskick?
Vilken form av kylning av motor och batteri. Vatten, luft eller inget?
Vilken typ av laddning finns tillgänglig på Zoe, 2017 och framåt. CCS/Chademo, Typ 1 eller 2, Likströmsladdning?
Storlek på inbyggd AC-laddare och om den är ställbar för olika effektuttag?
Inga dragkrokar i Sverige har jag förstått, men hur ser det ut utomlands, kan bilen konstruktionsmässigt förses med dragkrok?

Många frågor, kanske någon har svar på några av dem.
I övrigt önskas en god afton.

tor.ake

Re: Söker information om Renault Zoe

Inlägg av tor.ake »

Alla som sålts i Sverige med 40kWh-batteriet hade 22kW växelströmsladdning som snabbaste alternativ.
52kWh har dessutom CCS dock.
Laddströmmen för AC går inte att ställa i bilen men om man köper en EVSE som är ställbar eller en dito laddbox så går det att ladda från 6A enfas upp till 32A trefas.

Batterierna är fläktkylda, och luften som blåses in kyls av luftkonditioneringen. Bra i varma länder eller hård körning varma sommardagar.

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Inlägg av Torpis »

Östen H skrev:
07 nov 2021 19:27
Vi kör idag en Nissan Leaf 30Kwh men vårt resmönster gör att ytterligare 10-20 KWh skulle sitta fint.
Jag är lite jobbig som vanligt. Men 10-20kWh säger ingenting. Tala i kilometrar istället. Jag bytte från Leaf30 till Ioniq 28 och kommer "dubbelt så långt" :lol: :lol: Na, inte riktigt men dubbelt mot Leaf24.
Östen H skrev:
07 nov 2021 19:27
Jag har några frågor här nedan som kanske någon på forumet kan svara på. Det är bilar med 41 eller 52 Kwh batteriet som är av intresse.

Många frågor, kanske någon har svar på några av dem.
I övrigt önskas en god afton.
Zoe är en plåtburk jämfört mot Leaf24/30. Den drar betydligt mycket mera ström per kilometer också. Där jag provade Zoe så matchade den en Tesla Model S i förbrukning.

Som referens så drog min Ioniq 100Wh/km exakt samma sträcka och förutsättningar(väder mm) som Leaf40 drog 140Wh/km och Zoe 41 drog 164Wh/km. Om vi leker med tanken att du har 41kWh i Zoe så går den ju då 25mil. Leaf40 har 36kWh(om minnet är rätt) 26mil och Ioniq 28 skulle gå 28mil. Leaf och Ioniq är mycket mycket mera bil än Zoe.

Det du vinner på en snål bil är även att den laddar relativt snabbare hemma eller på laddstolpe på stan. Nu råkar ju Zoe briljera med upp till 22kW laddning. Men vill man ladda en Zoe hemma med tanke på oljudet den för? Absolut värt att undersöka innan du handlar bil.

http://10300rpm.blogspot.com/2018/07/pr ... 41kwh.html

Jag tror du kan få tag i en Kona 64kWh för samma pengar som Zoe. Jag tror du kan få tag i en Ioniq 38 för mindre pengar även en ny MG ZS med 70kWh batteriet?! Zoe41 har inte snabbladdning, bra att räkna in.

Jag tycker Zoe är för dyr och för dålig för det man får idag. När Zoe och Leaf kom för massa år sedan så för all del, men idag är det inte lika självklart längre. Och igen kolla upp ljudet när den laddar, jag skulle aldrig stå ut med det.
Evolution X

Östen H

Inlägg av Östen H »

Tack för synpunkterna.
Det jag siktar på är i prisklassen kring 250tkr.
Jag fortsätter att lyssna :-)

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Östen H skrev:
09 nov 2021 21:00
Tack för synpunkterna.
Det jag siktar på är i prisklassen kring 250tkr.
Jag fortsätter att lyssna :-)
Jag landande för ett drygt år sedan på en Ioniq för mindre än 250k, den var då 10mån gammal och gått 1200mil. Zoe värderade jag betydligt lägre och Leaf40/62 var mycket dyrare till ingen nytta för just mig, dom saknar ju snabbladdning.(utdöende CHAdeMO kontakten) Tittade även på e-up som har nästan exakt samma räckvidd som Ioniq, men även det är en väldigt liten bil.

Kanske Leasing av en MG ZS EV eller MG5? De nya modellerna har ju rejält mycket mer räckvidd än dagens ZS EV.

Dragkrok är mekaniskt möjligt på Ioniq. (Den drar 20% mindre med släpvagn är Zoe gör utan. :lol:) Där med inte sagt att du skall köpa en Ioniq, men tänk innan det blir en Zoe iaf 8-)

Bild
Evolution X

Östen H

Inlägg av Östen H »

Jag har spanat på Ioniq men inte hittat någon i så låg prisklass än. Spanar vidare :-)
MG5 jag har frågat om leasing hos återförsäljare men det fanns inga att leasa just nu, de skulle återkomma.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Östen H skrev:
10 nov 2021 11:46
Jag har spanat på Ioniq men inte hittat någon i så låg prisklass än. Spanar vidare :-)
MG5 jag har frågat om leasing hos återförsäljare men det fanns inga att leasa just nu, de skulle återkomma.
MG verkar kunna leverera bilar Q2 22 i bästa fall. Vore som vanligt kul att prova eller att någon tillräknelig person provar innan man köper. 200Wh/km++ blir ingen glad utav :lol:
Evolution X

Skriv svar