Stigande drivmedelspriser

Posta inlägg som är av mer generell karaktär här, kan gälla samtliga märken, eller andra elfordon som elcyklar och elmopeder.
KnutKnop

Stigande drivmedelspriser

Inlägg av KnutKnop »

Även om elpriset stiger det med så är jag väldigt nöjd att ha en elbil när priset på drivmedel rusar.

Vi har en ZOE och det är egentligen "andrabilen". Men nuförtiden använder vi den till allt som den "klarar". Och det är faktiskt mer än man tror. Ofta kan man hamna i läget att man inte har tillräckligt att ta sig hem igen. Men då stannar man vid en laddstolpe i 10minuter så räcker det hem så man kan ladda billigt hemma.

"Förstabilen" en Volvo v70 används bara till längre körningar och på vardagar när både frun och jag ska till våra arbeten.

Så om det är målet med skattehöjningar att man ska åka mer elbil så funkar det i alla fall på oss. Man gör ju gärna det som ger mest kvar i plånboken för andra (roligare) saker.

/Knut

Användarvisningsbild
Torpis
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Stigande drivmedelspriser

Inlägg av Torpis »

Kolla priserna på begagnade elbilar, dom har stigit med typ 20%. Bara som exempel så kostar ju en 2019 Kona med 3500mil på mätaren lika mycket som en ny.
Evolution X

KnutKnop

Inlägg av KnutKnop »

Kanske inte så konstigt att priserna stiger. Tillgång och efterfrågan.

Har en kollega som försöker köpa en ny elbil. Det är väntetider som sträcker sig mot 2023. Vissa bilar får man inte ens beställa. "Kom tillbaka på nyåret så ska vi se om vi kan ta emot en beställning då." (Vilket jag iof förstår, Kommer ju nya modeller så bilen finns kanske inte ens att sälja så långt fram i tiden.)

Klart som tusan att priserna på begagnat stiger.

/Knut

Josef

Inlägg av Josef »

Ja, att använda en elbil om man har mer än 5km till jobbet är en självklarhet i mina ögon.
Jag sänkte mina kostnader både på service och bränsle.

Teslan förbrukar typ 700kr/mån i min användning.
Enligt en kalkyl jag gjorde så är det flera tusen om jag hade haft en fossildriven idag.

Mycket nöjd att jag bytte till elbil "i god tid" ;)

Skriv svar