Begagnade elbilsbatterier.

Posta inlägg som är av mer generell karaktär här, kan gälla samtliga märken, eller andra elfordon som elcyklar och elmopeder.
AMAZohm

Begagnade elbilsbatterier.

Inlägg av AMAZohm »

Blev så upprörd när jag tittade lite på bildelsbasen och deras hutlösa priser på
begagnade elbilsbatterier. Ett beg. E-Golfbatteri ville dom ha 118000 kr för.
I Norge på finndel.no kan du handla ett likadant batteri för 35000-39000 norska kronor.
Finns det bara skojarfirmor i det här landet?

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Begagnade elbilsbatterier.

Inlägg av Edis »

Galet pris! Men du får väl bjuda ett mer rimligt pris på det, kan ju vara värt att ringa dit.

Finns ju inte så många elbilsbatterier på skrotarna, mest en massa små hybridbatterier...
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Nejdå, jag behöver inga batterier för närvarande.
Mina kommer från Norge och fungerar utomordentligt bra.
Blev bara så överraskad av priset, och dessutom var de redan sålda för det priset.(118000kr)
Den personen som köpte batteriet blev ju helt upplurad.

Bim

Inlägg av Bim »

Exakt samma reaktion som jag hade när jag började titta efter batterier till ett hobbyprojekt (batterilagring-solel). Skrotarna i Sverige verkar tro att de säljer guld i form av hybrid/batteripack. Tänkte när/om det blir aktuellt så sätter jag mig i bilen och åker till Norge och hämtar ett för en bråkdel av priset.
E-Golf 24KW 2015

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är ju inte så konstigt att de hugger upp sig när SVT har visat att ett elbilsbatteri kostar 250000kr till en i3:a. Vissa saker visas en gång, sedan vet hela Sverige om det och det blir en "sanning" för all framtid. Nådde således även skrotarna :roll:
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Bildemonteringar gör inte så mycket analyser i sin prissättning, de bara tar halva tillverkarens listpris, vilket blir lustigt många gånger. När prylarna blir liggande på lager i några år brukar de till slut rea bort dem.

Behövde en servopump till en 10 år gammal merca, kostade 3000kr på skroten, men exakt samma pump användes även på den föregående modellen, så tog det artikelnumret istället - 450kr. Samma skick, och miltal.

Bim

Inlägg av Bim »

Problemet blir att batterier som bara ligger i ett lager och inte underhålls/laddsa rätt kommer skadas och tappa kapacitet. Norges bilskrotar iallafall många av de verkar ha koll och de skriver att de är laddade till 60-70% och har kollats, sån info har jag inte sett när jag letat i Sverige.
De kommer ha massa batterier liggande som de får kasta på tippen till slut vilket är skitdåligt miljömässigt.
E-Golf 24KW 2015

Skriv svar