Akta er för Dyno Mode

Här diskuterar vi allt som har med Tesla att göra
Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Akta er för Dyno Mode

Inlägg av Edis » 02 feb 2020 23:29

Såg denna på Youtube, ser ut som att man ska undvika Dyno Mode

Tesla Björn har gjort detta test också:

Jag testade ju i3:an utan antisladd m.m. och det är ju väldigt annorlunda att sladda och gasa runt i en elbil om man jämför med en fossilbil, det är ju mycket lättare att höra på varvtalet i en fossilbil hur man ligger till med sladdandet, så man behöver nog öva en del på att kunna leka kontrollerat med en elbil.

Men man inser ju när man ser filmerna att bilen under normal drift sköter sig brutalt bra, med tanke på hur lätt det går åt helsike utan systemen igång!
Kör snart Tesla Model 3 -20, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

tor.ake

Re: Akta er för Dyno Mode

Inlägg av tor.ake » 03 feb 2020 20:18

Konsten att häva en sladd är uppenbarligen bortglömd.

Innan mitten på 90-talet var det så bakhjulsdrivna bilar betedde sig. Och automatväxlade bilar hade samma diskrepans mellan motorljudet och varvtalet på bakhjulen, eftersom de gärna växlade upp lite hipp som happ om man tappade friktionen.

Minska gasen. Styr emot.

Om man gör som föraren i filmen, väntar med att häva sladden till dess det är försent, då får man ringa bärgare. Så var det innan ESP och så blir det självklart om man deaktiverar ESP.

Sedan underlättar det ju inte att model 3 har drygt 300hk på bakhjulen. Även torr asfalt blir halkig då.

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Inlägg av Edis » 03 feb 2020 21:19

Precis, enda skillnaden var att man åkte runt och sladdade med 100-150hk:s Volvo 240-740 och lekte, då är det lite mer harmlöst, dock sjukt kul :D

Just att Teslan har så mycket kraft, grymt vrid och att man inte har motorljudet som skvallrar om vad som händer gör ju att det blir mycket svårare. Vore grymt kul att leka med bilen på is, men man vill ju inte riskera att sätta den i en snövall. Då tar jag hellre min gamla Audi V8:a och ger mig ut och sladdar med på sjön.

Men med tanke på vädret denna vintern, så ser det inte ut som att det blir så mycket iskörning i södra Sverige :lol:
Kör snart Tesla Model 3 -20, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

tor.ake

Inlägg av tor.ake » 03 feb 2020 21:43

Vid sekelskiftet, en fuktig höstkväll åkte jag med en kompis i hans 30-årskris-corvette, en fabriksny C5:a. På Gamla Enköpingsvägen, fyrfilig 70-väg, i höjd med där det idag är en Hornbach-butik trampade han till på gasen, och då gav sig bakvagnen ut på en liten egen tur. Hyfsat obehagligt trots att vägen var bred!

Tror den hade en V8 på 350hk, ganska likt vad model 3 har på bakhjulen. Ingen ESP eller traction control, givetvis.

Gå in på Youtube och sök på "corvette fail" så förstår ni vad jag menar.

Skriv svar