Effektstyrning vs tid Tesla Wall Connector

Posta inlägg här som har med laddinfrastruktur att göra.
tor.ake

Effektstyrning vs tid Tesla Wall Connector

Inlägg av tor.ake »

Vore kul om det skrevs lite mer på det här forumet, så jag tänkte jag skall bidra med en tråd.

Det övergripande målet är att effektivare utnyttja huvudsäkringarna i min villa, samt köpa el på tidstariff så mycket som möjligt.

Idag ser konfigurationen ut som följer:
- 25A huvudsäkringar, Eon som nät- och elleverantör
- Elabonnemang med samma pris dygnet runt, året runt
- Nibe 360P värmepump utan effektvakt eller tidsstyrning max 3x16A
- Tesla Wall Connector typ 2 laddstation strypt till 3x13A internt
- Model 3 inställd att ladda för avfärd kl 07 vardagar, och max laddström 3x6A
- Bastuaggregat 3x10A
- Induktionshäll 2x16A
- Solpaneler 2,7kWp enfas(!) upp mot 10A produktion, men vanligast 8-9A soliga sommardagar mellan 12-17
- Allt annat som finns i en villa

Den tänkta konfigurationen är som följer:
- 20A huvudsäkringar, Eon går inte att komma ifrån som nätleverantör
- Tibber, som elleverantör, vilket ger ett fåtal timmar (typiskt 23-02) billig el (spotpris)
- Effektvakt på värmepumpen, och timstyrning så att den styr mot exvis 22gr inomhus nattetid och 18gr dagtid
- Variabel maxström på WC så att den kan gå på 3x16 vissa timmar på natten (högst prio av alla förbrukare) och annars efter tillgänglig effekt (lägst prio)
- Model 3s laddning styrd av Tibber att starta vid lägsta elpris

Total besparing uppnås genom att så mycket som möjligt av flyttbar förbrukning (elbil, värme, varmvatten) flyttas till de timmar när elen är billigare.

Det första steget är att upprätta effektstyrning på WC:n, så att det är den, och inte inställningen i bilen som styr. Till det tänker jag använda en Raspberry Pi jag har liggande
Screenshot from 2020-02-01 16-58-36.png
Screenshot from 2020-02-01 16-58-36.png (66.06 KiB) Visad 862 gånger
För att kommunicera med Wall Connectorn tänker jag dra ett av paren i en CAT-5 nätverkskabel, från kommunikationsplinten inne i WC:n, som enligt manualen ser ut så här:
Screenshot from 2020-02-01 17-08-14.png
Screenshot from 2020-02-01 17-08-14.png (93.89 KiB) Visad 862 gånger
Till en rs485-adapter på Raspberryn som ser ut så här:
Screenshot from 2020-02-01 17-11-11.png
Screenshot from 2020-02-01 17-11-11.png (60.43 KiB) Visad 862 gånger
Just nu väntar jag på att rs485-adaptern skall komma från en eBay-säljare i Belgien. Efter det blir det val av mjukvara, finns ett antal att välja på.

Fortsättning följer :-)

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Effektstyrning vs tid Tesla Wall Connector

Inlägg av Edis »

Intressant!! :D

Jag är också sugen på att få till något vettigt på gården. Har idag en Fronius Smart Meter som mäter gårdens elförbrukning och snackar via ModBus med min solcellsomriktare. Väldigt bra pryl, som jag inte vill vara utan!

Skulle vara grymt smidigt om Wall Connectorn kunde kommunicera med Smart Metern. Väntar lite på att köpa den nya versionen av Wall Connector, så har inte kikat på hur man kan kommunicera med andra prylar än.

Har en bekant i laddbox-branschen, har lämnat mina önskemål på hur jag vill att en smart sådan ska fungera, så hoppas att de kan komma med något bra innan jag köpt en Wall Connector.

Går ju att optimera elförbrukningen väldigt mycket och det blir ju lönt att kika på det om man kör med spot-pris istället. Jag har inte orkat göra det, men man borde testa ett par månaders förbruknings-siffror och matcha det med spot-priset för att se hur mycket det skulle kunna kosta och räkna lite på vilka laster man skulle kunna styra över till natten och vad man skulle kunna spara på det.
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

När Nibe 360n ger upp har jag funderat på att köpa en annan FLVP med högre kompressoreffekt och mindre elpatron, sedan skulle man kunna docka en liten ackumulatortank mot den, för att flytta ännu mer förbrukning mot natten, men då måste jag avvara en kvadratmeter golvyta i en redan trång tvättstuga, det kommer krävas en del lobbyverksamhet.

Finns en hel del optimeringsmöjlighet, beroende på hur elpriser, nätpriser och tidstarifferna utvecklas i framtiden.

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

I kväll började jag testa lite mjukvara, TWCManager.
Bild

Istället för att fippla med raspberryn så satte jag bara rs485-adaptern i min linuxlaptop, och kopplade in mig på WC:ns kommunikationsport med ett par från en CAT5-kabel. (det gröna och vita paret som går in i plinten mitt i bild)

Bild

Innan jag öppnade WC:n kopplade jag ur den från nätet så klart. Dessutom måste man ställa in driftsvredet på "slav" istället för på maximala strömmen, på bilden är vredet fortfarande på "4" vilket innebör max 13A.

TWCManager är ganska ... "speciell", känner igen kvaliteten på programvara, det är sådan jag jag brukar skriva själv, när jag prioriterar snabba resultat snarare än något som jag kan stå för att en kund betalar för. :lol: Döm själva.

BildBild

6A funkar bra (minimiströmmen är hårdkodad till 6A)

BildBild

8A funkar bra

BildBild

10A funkar bra

BildBild

Men när jag går upp till 13A, då buggar den ur helt och går till till den hårdkodade maxströmmen 15A

BildBild

Kvittar vad man gör, den vägrar gå ned i ström förrän man väljer "Do not charge", då går den tillbaka till 6A, och sedan kan man skruva upp strömmen igen.

Ytterligare problem med den här programvaran är att man inte kan ställa in annat än hela timmar i schemat, man kan tex. inte välja att den skall börja ladda 00:30. Tror inte att den är något att bygga vidare på faktiskt, koden är som sagt inte toppkvalitet. Bra som proof of concept dock, lätt att få att funka med rs485-adaptern och lätt att installera.

Sedan upptäckte jag ett till tråkigt problem, när man ställt WC:n i slavläge så vägrar den funka utan att den har en master att prata med. Om raspberryn (eller i detta fall laptoppen) kopplas bort eller stängs av, då avbryter WC:n laddning och ger 4 röda blink. Blir ju inte så robust, tycker den hade kunnat defaulta till minimiströmmen i alla fall. Men nej - man måste skruva upp slaven och ställa om den till master.

Nu behöver jag sätta på tänkarmössan ett tag igen. Fortsättning följer! :ugeek:

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mycket intressant, men skumt att det strular så.

Får min Garo-låda i veckan, kommer att bli en specialare också, får se vad det blir för roligheter med den :D
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

Skriv svar