Fantastiskt komplicerat

Posta inlägg som är av mer generell karaktär här, kan gälla samtliga märken, eller andra elfordon som elcyklar och elmopeder.
KnutKnop
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jun 2018 08:21

Fantastiskt komplicerat

Inlägg av KnutKnop » 10 jan 2019 14:59

Skriver här då vårt vanliga elbilsforum verkar vara "ur funktion".

Såg två långa filmer 1.5h+ på youtubekanalen WeberAuto. Professor Kelly demonterar ett batteripack från en Bolt EV.
https://www.youtube.com/user/WeberAuto

Det är klart att det går åt många delar men finns det inte några konstruktörer som kan få till så att det i alla fall är likadana delar. I dessa två filmer ser man många olika varianter på olika "bussbars" och "brackets". Det är ju rena galenskapen att tillverka så många olika delar.

Ja jag vet inte vad ni tycker men jag förstår varför batterier är så pass dyra som dom är.

Jag demonterar ganska mycket verktygsbatterier, laptopbatterier och elcykelbatterier för att komma åt cellerna i dessa. (bygger en batteribank). Även här slås man av hur mycket special det är hela tiden. Bara för att färdiga batteriet ska ha en speciell form så har man trixat till det med flera olika hållare och kablar hit och dit för att få till det. (istället för att bygga fyrkantigt och punktsvetsa ihop cellerna i en enkel hållare)

Ja jag är inte förvånad att det kostar som det gör. Kostnaden för cellerna känns som det lilla liksom. Eller är det billig arbetskraft. Och så säljer man med galen vinst.

/Knut

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 136
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Fantastiskt komplicerat

Inlägg av Edis » 10 jan 2019 22:36

Ja, känns ju som att det borde vara ganska simpelt att få ihop ett batteripack, men så börjar man väva in kylning, viktfördelning, regelverk, analyser, krocktester och allt vad som kan tänka sig, så blir det nog rätt komplext. Sitter säkert ett par olika konstruktörer som ansvarar för varsin del av paketet också och alla har restriktioner för hur mycket plats de får :lol:

Det borde ju vara enkelt att tillverka en typ av standardiserat batteri som passar alla elbilar, men det lär vi nog inte få uppleva. Finns ju "lite" pengar och arbetstillfällen i att inte ha det standardiserat. Å andra sidan driver det på utvecklingen om det är lite "krig" i att tillverka det bästa batteripaketet.
Kör Leaf Tekna 40kWh, har kört BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

tor.ake
Inlägg: 21
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Fantastiskt komplicerat

Inlägg av tor.ake » 11 jan 2019 09:26

När den verkliga prispressen kommer (snart!), då kommer packen att bli enklare. En tillverkare kommer på några smarta förenklingar, sedan hakar nästa på och adderar lite till, de analyserar varandras produkter och itererar fram billigare och bättre pack.

Titta på hur den första iPhonen var förpackad för 12 år sedan och jämför med en från idag. Har inte varit några egentliga tekniksprång under den tiden, bara successiva förfiningar, https://ifixit.org/blog/8708/10-years-of-iphone/, och ändå är det stor skillnad när man håller produkten i handen.

Och tittar man prismässigt så kostade iphonen 7000kr i dagens penningvärde, och motsvarande telefon, fast uppdaterad m.a.p radio och mjukvara så klart, kostar 700kr i konsumentledet (t.ex. Nokia 1).

Skriv svar