Att ha elbil utan hemladdning

Posta inlägg här som har med laddinfrastruktur att göra.
Användarvisningsbild
ALeafInTheWind

Att ha elbil utan hemladdning

Inlägg av ALeafInTheWind » 04 jan 2019 13:11

Fick min 40 KWh Leaf sista veckan i november. Hade stora funderingar på att vänta tills 60 KWh-modellen kom, men orkade inte vänta. Bor i Länsmansgården på Hisingen i Göteborg, jobbar vid Gamlestadens fabriker. Åker jag kortaste vägen, via trängselskatten, är det 1 mil. Tar jag omvägen via Angeredsbron, utan trängselskatt, är det 2 mil. Båda sträckorna är enkel väg. Har märkt att det går åt lite extra energi så här på vintern. Toppar upp batteriet 1-2 gånger på vardagarna och i princip varje dag på helgerna, ca 20-30 minuter varje gång. Mycket laddande blir det...

Nu när jag haft bilen drygt en månad inser jag vilket elände det är att inte kunna ladda varken hemma eller på jobbet. Alltid detta planerande att åka förbi nån snabbladdare på väg hem från jobbet eller innan "finåkandet" på söndagarna. Upptäckte den hårda vägen att man skall undvika laddare som tar betalt per minut. Som tur är har Göteborg Energi ändrat så deras laddare kostar 2.50:- / KWh, oavsett AC eller DC-laddning. Sen finns det en gratis snabbladdare hos Lidl vid Frölunda, men den ligger lite väl långt bort från mina normala rutter. När jag kollar vad andra snabbladdare kostar blir man bara mörkrädd. Att ta betalt per minut är bara ett jävla sätt att suga ut pengar. Giriga är dom, elbolagen!

Jag bor i ett hyreshus som ägs av en privat hyresvärd. Har ställt frågan om laddplats men bara hänvisats till en ekonomisk förening som har hand om alla parkeringsytor i området. Fick rådet att "avvakta" och "vänta". Jo, tjena, dom kommer inte göra något frivilligt, bara om dom blir tvingade till det. Kollar man på laddkartor så ser man att jag bor i en ladd-öken. Fick upp hoppet lite när Göteborg Energi satte upp laddstolpar vid en parkeringsplats inte allt för långt hemifrån. Det var tills jag fick reda på vad det kostade. Dels skall man betala för att få stå där, normal parkeringstaxa på ett antal kronor per timme, lite baserat på dag och tid. Sen skall man separat betala för laddningen, också den per timme (tror det var 7kr / timme). Ingen aning om hur det fungerar när laddningen är klar, om debiteringen avslutas för laddningen då. Dessutom är det inte dedikerade elbilsplatser. Man får slåss med alla fossilbilar också. Hur som helst så är detta ett oanvändbart sätt för mig. Jag betalar ju redan idag för att få stå i ett p-garage. Vill knappast betala för både en vanlig kommunal p-plats + laddning samtidigt som jag har månadsavgift för befintlig parkering.

Tänkte att detta kanske kunde vara en ögonöppnare för andra som står i begrepp att köpa elbil men inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet. Det är knöligt!
Kör 2018 Leaf Tekna

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Att ha elbil utan hemladdning

Inlägg av Edis » 04 jan 2019 21:53

Bra, men tråkiga reflektioner! Jag brukar säga så att man ska inte skaffa en elbil om man inte kan ladda hemma eller inte klarar sin vardagskörning utan att behöva ladda vid en snabbladdare. Det går kanske bra att trixa i början, men det är inte hållbart i längden.

Jag har varit helt emot minuttaxa hittills, men idag var jag faktiskt ute på en 46-milatur med min Leaf40 och med rätt temperatur i batterierna och enbart laddning från typ 10-70% så blir det faktiskt bra pris på att ladda på en sådan. Jag fick i 24kWh för 70kr, det hade kostat mig 120kr på Clever och 96kr hos E-On. Men som sagt, då krävs det lagom varma batterier och låg laddnivå.

Det jag hade gjort i ditt fall hade varit att försöka servera så mycket info som möjligt till din förening om stöd för laddstolpar m.m. (kanske är värre med reglerna efter nyår visserligen). Berätta vad du är beredd att betala för det också.

Hoppas att det löser sig! Det ska kännas bra att köra elbil, det ska inte upplevas som en belastning!
Kör Leaf Tekna 40kWh, har kört BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

Användarvisningsbild
ALeafInTheWind

Inlägg av ALeafInTheWind » 05 jan 2019 22:21

Jag kommer garanterat fortsätta köra elbil, oavsett hur jag kan ladda den. Leasade en Mini i 3 år innan Leafen. Den var verkligen kul att köra. Men efter att jag hade valt en BMW i3 som lånebil när Minin var inne på service, då var det kört. Oavsett hur mycket jag gillade att köra Mini gick det inte att jämföra. Inget rasslanade, skakande, brummande. Inget "gummibandsåkande" när det skulle växlas. Ingen fördröjning från "gaspådrag" till acceleration. Så, nätack, fossilbil kommer endast köras om det är absolut nödvändigt OCH jag kommer hata varje sekund!

Det du beskriver om tisbaserat laddningspris blir ändå snett, känner jag. Dom 24kwh du fick i för 70:- kan man få i för 60:- på laddarna här i Göteborg. Jag testade en laddare från Vattenfall med tidstaxa. Var nere under 20% och behövde så nära 100% jag orkade vänta. Stod i 52 minuter, kostade mig 125:- Hade jag valt laddaren från Götebor Energi hade det kostat mig kring 75:- Oavsett hur man ser på det borde el alltid säljas per kwh. (eller vara gratis såklart...) Kollar man priserna på olika laddnät blir man lite mörkrädd. Känns som vilda västern. Sätta priser som inte är förankrade i verkligheten och försök ta ut så mycket som möjligt. Alla skall ha sin egen app eller RFID-kort. Engelsmännen verkar vara på rätt väg. Hörde att dom skall lagstifta om att man skall kunna använda samma sätt att betala på alla laddnätverk.

Jodå, jag skall minsann ta kontakt med föreningen. Kommer skriva/ringa/maila/besöka/förfölja alla i föreningen tills jag fått min laddplats. Har Ove från boken/filmen "En man som heter Ove" som förebild ;) En krånglig jävel skall jag bli. Dom kommer fixa en laddplats bara för att få tyst på mig :twisted:
Kör 2018 Leaf Tekna

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Inlägg av Edis » 05 jan 2019 23:59

Bara på dem :lol: :D

När det gäller laddning vid snabbladdare så är minuttaxan bra för att slippa att alla står och försöker mjölka ut det sista över 80%, vilket tar alldeles för lång tid, så det är bättre att hålla sig mellan 15-80% när man är ute på resa. Jag har alltid kämpat för fast kWh-pris, så jag föredrar det, men för att slippa onödiga "långladdare" så är nog minuttaxa det som kommer att gälla om inte folk är just snabba vid snabbladdarna.

Alla olika betalsystem är verkligen katastrof, hur jobbigt som helst att ha koll på allt. Speciellt lokala elbolag med egna lösningar som man aldrig har hört talas om tidigare...

När det gäller priset på elen så är det i högsta laget, men å andra sidan är det inte gratis att hålla liv i en snabbladdare och framförallt så ska andelen snabbladdning vara liten i jämförelse med hur mycket man laddar hemma. Jag laddar nog 95% hemma, så om det kostar 3 eller 5kr/kWh tänker jag inte så mycket på, huvudsaken är att laddaren finns och att den fungerar. Annars hade jag inte kunnat komma vidare. Vet hur det kändes 2014 när jag började med elbil, fanns en snabbladdare i Falkenberg då, som nästan aldrig fungerade. Då var elbilsvärlden ganska liten, är rena himmelriket nu, även om det behöver byggas ut mycket mer.
Kör Leaf Tekna 40kWh, har kört BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

LarsL

Inlägg av LarsL » 08 jan 2019 20:59

Jag skulle inte skaffa elbil om jag inte hade haft tillgång till laddningen hemma eller på jobbet. Nu bor jag på en gård och kan bestämma själv så har laddning hemma men hade jag inte haft det så hade jag nog valt att betala 400kr/månad som det kostar att ladda på jobbet inklusive el.

Jag skulle testa om det finns möjligt att på något sätt finnansiera ett ladduttag själv, antingen genom en månadsavgift eller kanske en engångsbetalning. Det går ju åtminstone att höra vad de kan tänka sig vilja ha för en sådan lösning, eller kanske komma med eget förslag.

Kom ihåg att det räcker med så pass lite som 6-8A 1-fas för att det ska funka så att ladda tillbaka energin när du kör så lite som du gör.

Skriv svar