Sida 1 av 1

Ioniq 2020

Postat: 28 nov 2019 20:29
av Limbster
Var och hämtade ut en Ioniq 2020 idag...

Kör en Opel Ampera sedan några år och har tidigare mest fått känslan av ett nerköp när jag provkört elbilar. Nya Ioniqen tyckte jag dock var snäppet bättre i komforten jämfört med Amperan. Hann tyvärr inte ställa in appen innan frun försvann iväg med den till jobbet. Ska bli spännande och se hur bra man kommer att trivas med bilen. Har kört en 3 årig leasing på företaget, förhoppningsvis kommer vi trivas så pass bra med bilen att jag köper ut den ur firman efter 3 år.

Bild

Re: Ioniq 2020

Postat: 28 nov 2019 20:45
av Edis
Grattis!! :D

Kul att höra om räckvidden och hur det fungerar med appen! :D

Re: Ioniq 2020

Postat: 28 nov 2019 21:54
av Limbster
Hoppas kunna logga min och fruns förbrukning separat. Vi kör ganska olika.

Re: Ioniq 2020

Postat: 29 nov 2019 10:14
av Limbster
bluelink appen som man har för att kunna kommunicera med Ioniq verkar fungera bra. Jag har inte mycket att jämföra med sedan tidigare. Dessa grundläggande kommandona verkar man kunna ge bilen.

Öppna/låsa
stänga av/på laddning
Stänga av/på AC
Ställa in klimat anläggning, temp, värma vindrutan, ratten, bakrutan och en till grej jag inte kan tolka?

Sen går det att se om bilen laddar samt när den beräknas vara färdigladdad, olika scheman för laddning och avfärd med önskad temp i bilen finns.
Upplever appen som stabil.

Bild

Re: Ioniq 2020

Postat: 29 nov 2019 23:10
av Edis
Ser ju vettigt ut! Faktum är att en snabb app där det fungerar att starta klimatiseringen är viktigt! En av de riktigt stora bekvämligheterna med elbilen!

Re: Ioniq 2020

Postat: 13 jan 2020 13:57
av Limbster
Har kört några hundra mil med bilen nu och även varit passagerare i både bak och fram säte.

Komforten är i mitt tycke mycket bra. Bra fjädring, låg ljud nivå, sköna säten, bra och snabb klimat anläggning med ett extra plus för värme i baksätet.

Prestanda/köregenskaper vet jag inte riktigt... men det är lätt att köra om när det behövs och min upplevelse är att det finns mer kraft än jag behöver, men är man ute efter en sportbil är detta fel bil. Har inte pressat bilen på något hårt men den går fint i kurvor och mjuk över ojämnheter, fjädring är mer för komfort än för att köra snabbt i kurvor.

Autonoma systemen: Den adaptiva farthållaren har funkat super bra. Filhållningssystemet är i mitt tycke rent skit som man i mitt tycke bör stänga av, inte nog med att det ständigt fallerar, på vägar utan mittsträck som är smala drar de bilen aktivt mot mitten så att man riskerar en frontalkrock vid möte, nästan en gåta att systemet godkänts i sverige. Det piper och har sig som en galning när man undviker en frontalkrock???
Det självstyrande systemet som de kallar LKA är riktigt dåligt oxå. Ratten håller på och rör sig hela tiden så färden blir enormt obekväm, gissningsvis så sliter detta körsätt ut däcken väldigt snabbt oxå? LKA fallerar stup i kvarten oxå, några grus korn på någon sidlinje och den missar kurvan och fortsätter rakt fram. När man börjar testa lite autonoma system på bilar blir lätt imponerad bara över att de kan styra ratten, tyvärr upptäcker man snabbt att systemen är TOTALT undermåliga en pigg och bra mänsklig bilförare. Minsta små konstigheter i vägen eller att man behöver interagera med någon annan trafiken och utan inverkan från föraren hade en olycka varit fram. Hade förlitat mig till autonoma system hade jag aldrig kommit fram till jobbet. Kommer nog testa att köra samma väger som jag normalt gör med en M3 och se om de kommit något längre, senast jag testade var det ungefär lika illa, men Tesla uppdaterar ständigt sina system. Någon självkörande taxi på skogsvägran där jag bor känns extremt avlägset.

Räckvidd, energiförbrukning och laddning: Har varit ganska mild vinter i Skåne med temperaturer mellan 7 till -2 grader. Dock extremt regnigt väder med jätte blöta vägbanor. Jag och frun kör mest på 80-110 vägar och vi kör över en ås varje gång vi ska till jobb och hem. Förbrukningen har legat på ganska exakt 1,5 kw/h per mil, vilket ger en räckvidd på 25 mil. Vinterdäcken har tyvärr rullmotstånd E. Med lite varmare väder, bättre rull på däcken och en torr vägbana tror jag inte att det kommer vara några problem att köra 30 mil. Har även prövat snabbladda två gånger och det var verkligen lika illa som varnats för. Är du beroende av att snabbladda ofta är detta inte bilen för dig. Vid nollgradigt och efter att vi kört cirka 20 mil laddade vi 10 kwh på 17 min och vid det andra tillfället fick i 15 kwh på 30 min. Förhoppningsvis blir detta en bit bättre när vädret blir varmare vilket andra erfarit. Jag kommer att snabblad så extremt sällan så jag kan absolut leva med att Ioniq 2020 är dålig på det.
Den låga energiförbrukningen trots att jag i princip kör den som en vanlig bensin bil är det som verkligen känns bra. Att slippa lägga sig bakom någon lastbil, sänka farten eller stänga av värmen för att säkert komma fram är inget jag behövt göra. Min Opel ampera drar en bit över 2 kwh per mil vid samma förhållanden. Det som hade kunnat förbättras angående effektiviteten är att kunna förvärma batteriet? Har letat lite efter den möjligheten men inte hittat, lite osäker på hur batteriet är konstruerat mer än att det är vätskekylt. Efter snabbladdningen gick förbrukningen markant ner vilket indikerar att batteriet inte värms upp aktivt vid kyla i vart fall.

Styrningen från mobilen har funkat helt okej. Ibland har appen buggat lite och man får starta om den men inget värre än så. Hade önskat att det gick att förvärma batteriet men inget jag hittat.

Som det ser ut nu kommer jag troligen köpa loss bilen från min firma efter 3 år. Är klart nöjd än så länge.

Re: Ioniq 2020

Postat: 13 jan 2020 19:09
av Edis
Bra med en ärlig och intressant rapport! :D

Ioniqens förbrukning är verkligen något att ta efter! Jag hade inte koll på att den skulle snabbladda sakta, så det var intressant info.

Har du suttit i någon äldre Ioniq? Skiljer det något mellan dessa i känsla och inredning?

Re: Ioniq 2020

Postat: 14 jan 2020 16:18
av Limbster
Har provkört den gamla Ioniq vid ett par tillfällen. Mycket är sig likt men den nya är förfinad i inredningen på en rad punkter vilket för mig känns ganska strunt samma, jag tittar inte speciellt mycket på den större skärmen som är finare utan jag tittar på vägen och trafiken, stolar och sikten verkar vara det samma. Det stora lyftet är att de enligt min subjektiva uppfattning fått ner ljudnivån en bra bit. Att kunna sitta i baksätet och prata lugnt med de där framme är väldigt skönt, detta trots att man kör 100 km/h på någon grov asfalt väg.

Re: Ioniq 2020

Postat: 14 jan 2020 22:14
av Edis
Det låter ju bra med ljudet! Har ju varit ett bekymmer hela tiden, har låtit "mycket" från bakvagnen, så det är ju verkligen bra om de har löst detta :!: