Ioniq 28 från verkliga livet

Här diskuterar vi allt som har med Hyundai att göra
Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Kallt idag, kallt ett ganska bra tag faktiskt. Minns att Leaf gick hälften på vintern vilket var lite jobbigt eftersom den en perfekt dag på sommaren gick typ 14mil om man undvek motorväg. Byte från Leaf24 till Ioniq 28 låter inte så stort men det är faktiskt faktor 2 på räckvidden. Ioniq går 28mil på sommaren och ja, halva det på vintern när det är rejält kallt. Har ju min blogg som är mina minnen, där såg jag halva räckvidden hos Leaf redan vid -10grader.

Det är liksom inte ett problem om man vet om det innan man köpt bilen. I den aspekten var leasingkampanjen med Leaf extremt nyttig. Jäklar vad man lärde sig mycket.

Ioniq är så mycket bättre bil på alla sätt. Den kan även prestera på motorvägen och min dagliga tur innehåller 3mil i 120km/h på GPS på E4:an, även i minus 20grader. Gör det med en Leaf ens en sommardag liksom heh.

Värmen i Ioniq är som den ska vara, det bara funkar. Leaf fick man ratta upp till max på vintern och manuellt avfrosta framrutan vid behov och på sommaren ratta ner till 16grader för AC skulle kyla. Ioniq står alltid på samma plus minus något litet beroende på min egna temperatur. Men bilen håller det riktigt bra.

Roade mig att logga lite siffror. Jämföra är kul, men betänk nu att Leaf alltid gick 70+80väg, aldrig någonsin motorväg i princip. Ioniq går alltid skyltad fart och jag kör idag gärna motorväg. Även med släpvagn då och då, så min snittfart är högre med Ioniq.

Leaf

Sept 156Wh/km
Okt 167Wh/km
Nov 182Wh/km
Dec 192Wh/km

Ioniq 28

Sept -Wh/km
Okt 144Wh/km
Nov 153Wh/km
Dec 160Wh/km
Bonus Jan 187Wh/km

Vid start så förbrukningen är inte rimlig här, räckvidden är dock 12mil och det får man ut inkl motorvägen. GOM i Ioniq är magiskt bra faktiskt. Leaf hade ju sagt 150km eller nått och reviderat det till 70km under färd heh.
Bild

spårsnö 70-80väg
Bild

spårsnö 70-90väg
Bild
Senast redigerad av 1 Torpis, redigerad totalt 9 gånger.
Evolution X

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 i -20grader

Inlägg av Torpis »

Det är även bättre ljud i Ioniq :twisted:

Bild

Bild
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 317
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 i -20grader

Inlägg av Edis »

Härligt att den fungerar så bra! :D Helt klart att Hyundai har bra prylar som är väldigt snåla!

Lite ironiskt att du har GAS-prylar i en No-GAS-car :lol:
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 i -20grader

Inlägg av Torpis »

Fyller på med siffror,

Ioniq 28

Sept -Wh/km
Okt 144Wh/km
Nov 153Wh/km
Dec 160Wh/km
Jan 187Wh/km
Feb 195Wh/km (snö minus 15grader 2veckor)
Mars 156Wh/km
Evolution X

tor.ake
Inlägg: 55
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 i -20grader

Inlägg av tor.ake »

Hur många cm slaglängd är det på den där basen egentligen? :shock:

Jag var otroligt skeptisk till Ioniq när man såg de första specarna, men det blev ju en kompetent bil till slut. Hur njugga är Hyundai med service för garantins skull?

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 i -20grader

Inlägg av Torpis »

tor.ake skrev:
31 mar 2021 10:36
Hur många cm slaglängd är det på den där basen egentligen? :shock:

Jag var otroligt skeptisk till Ioniq när man såg de första specarna, men det blev ju en kompetent bil till slut. Hur njugga är Hyundai med service för garantins skull?
Dom har haft tur när dom tänkte med drivlinan på Ioniq. Det borde inte blivit så bra som det blev. Om Ioniq 5 håller samma låga förbrukning så vore det fräckt, men jag är tveksam.

Jag har försökt så svar på vad som behöver göras för att garantin skall gälla och det går helt enkelt inte. Där emot är dom villiga att sälja på en ett servicepaket på X antal mil eller år. Men det var inte det som var frågan. Jag håller tummarna helt enkelt och hoppas bilen håller 3år tills jag kört in investeringen jämfört mot att fortsätta tanka diesel.
Evolution X

martink
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 mar 2016 14:47
Referral-länk: https://ts.la/martin66034

Re: Ioniq 28 i -20grader

Inlägg av martink »

Försökte sälja in en Ioniq istället för Leafen till hustrun i höstas, men hon gillade inte bakåtsikten med den dubbla bakrutan. Sen har hon dock under vintern erkänt att det kanske vore bra att byta ut Leafen till något med bättre räckvidd.
Svärfar köpte Ioniq 28 istället, än så länge är han nöjd, får se om han vågar använda den på några längre äventyr. Än så länge har han bara laddat hemma.
Tesla Model S75D, Nissan Leaf 24kWh

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Orkar jag översätta från engelska? näää haha... saxar bara in från ioniqforum.com

Boom! Done....

Removing the front is easy. There are 4 snap rivets under the hood, 4 in each wheel arch and 6 under the car along the edge of the bumper. Medium sized flat screwdriver is needed to open them. In each wheel arch there are one screw too, 8mm head or star screwdriver needed.

Bild

Bild

Bild

Then just pull/pry on the corners and it all pops loose

Bild

Electrical connector on the left side

Bild

The grille sits with 16 small star screws and a bunch of clips. with screws out just push and pry a little too pop the clips of.

Bild

Bild

I did loose this big plate holder, not needed IMO

Bild

With the grille painted just reverse the procedure

Bild
Evolution X

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Done! I'll attach a whole bunch of pictures in various lighting and angles to help you decide if it's something for you or not. I find it funny there are not many good pics of Ioniqs with painted noses.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 317
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Edis »

Snyggt! :D
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

tor.ake
Inlägg: 55
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av tor.ake »

Det där var faktiskt mer än ok :!:

Faceliftade Ioniq borde sett ut sådär istället för att man trycker dit en ful låtsasgrill.

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Tack, ja det blev bra. Tror att dom gjorde rätt med svart eller grå front när bilen kom ut 2017. Faceliften skulle helt klart haft målad nos som ni säger och inte tvärt om tona upp "grill" biten mer. Sen de där ventilerna som är hutlöst fult integrerade med.

Ja ja, nu 2021 känns det absolut rätt med en målad nos, mycket modernt och stilrent. Valde att behålla dimljusen svarta med flit. Behövs lite accenter med. tidiga bilar hade grått emblem, det vart inte alls bra när fronten målades men mitt svarta fungerar bra tycker jag. blir ev foliering ändå, vi får se.

Bild
Evolution X

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Bilen är helt sjuk.... drog en lite runda idag till Hovs hallar. 80km enkel och mindre vägar så det fick bli 80km/h på GPS. På väg mot havet tappar man ju höjdmetrar och jag har aldrig sett bilen dra så lite, 84Wh/km med snittfart på 74km/h. Sista biten förbi Båstad var mycket trafik så där gick det sakta, förbrukningen var samma men snittfarten sjönk rejält. På väg hem igen gick det ju uppför och väl hemma efter 16mil körda var mitt snitt 92Wh/km.

Det jag gjort är ju sänkningssats 30mm, gjort golvet under bilen helt platt och 3.5kg i däcken. Det är ganska ballt att kunna åka en bra bit under 100Wh/km i 80km/h. Såg aldrig så låga siffror innan mina moddar, detta är ju inget vetenskapligt test men magkänslan säger att bilen blivit effektivare nu.


Bild

Bild

Bild

Bild
Evolution X

tor.ake
Inlägg: 55
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av tor.ake »

Mycket effektivt kört. Och så blir det ju inte så mycket insekter heller på dessa aerodynamiska bilar, om man håller nere farten, så du slipper gå på den nylackade fronten med insektsmedel.

Vi gjorde en 95-milatripp i helgen, den första halvan körde min fru, 7 timmar exkl laddning och i princip bara några knappt döda myggor på fronten. Andra halvan körde jag, på 5 timmar, och fronten såg ut som ett slagfält från Krim-kriget.

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

tor.ake skrev:
31 maj 2021 13:21
Mycket effektivt kört. Och så blir det ju inte så mycket insekter heller på dessa aerodynamiska bilar, om man håller nere farten, så du slipper gå på den nylackade fronten med insektsmedel.

Vi gjorde en 95-milatripp i helgen, den första halvan körde min fru, 7 timmar exkl laddning och i princip bara några knappt döda myggor på fronten. Andra halvan körde jag, på 5 timmar, och fronten såg ut som ett slagfält från Krim-kriget.
Flugor fångade jag här om dagen. 140blås på E6 gav resultat! Men tar man bort dom direkt så är det inte så illa. Fart styr förbrukning det vet vi, men sen var detta mer feedback på bilen än att jag kört snålt. Den är sjuk. Kör man skyltad fart utanför motorvägsnätet så är det galet.

GOM är dessutom tvärt emot Leaf nästan åt andra hållet att man har mer kvar än bilen gissar. Riktigt bekvämt.

I morse hemma vid,
Bild

Framme vid jobbet 51km senare, 218km kvar och 103Wh/km :mrgreen:
Bild

Parkerade en jeep vid laddaren på jobbet med. Den verkade behöva lite mera juice om man säger så. Vilket as till bil.
Bild
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 317
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Edis »

Den är ju galet snål! :D

Har tjatat på en jobbarkompis att bl.a. kika på en Ioniq, tyvärr föll det på att det var så dålig takhöjd i baksätet, men det blir eldrivet iallafall, så de får snart en e-Niro.
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Edis skrev:
01 jun 2021 17:10
får snart en e-Niro.
Höhö... får. För mig är det tyvärr prisvärdheten som styr. Min bil passar mig bra, tror en Model 3 SR+ varit ett bra steg upp men samtidigt så är det svårt att motivera en högre förbrukning när man inte behöver resten av bilens funktionalitet. Gratis laddning är ju idag mer som att slå tärning mot 2014-2016 när det alltid fanns. Räkna hem en Model 3 för mig hade behövt betyda konstant tillgång till fri laddning och det har jag ej. 50/50 typ.
Evolution X

tor.ake
Inlägg: 55
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av tor.ake »

Om du kör långsamt så drar ju inte en SR+ så jättemycket mer i absoluta tal, speciellt inte 2021 med värmepump.

Tyvärr är det ju svårt att köra långsamt med en sådan.

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 317
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Edis »

Torpis skrev:
01 jun 2021 21:29
Höhö... får. För mig är det tyvärr prisvärdheten som styr. Min bil passar mig bra, tror en Model 3 SR+ varit ett bra steg upp men samtidigt så är det svårt att motivera en högre förbrukning när man inte behöver resten av bilens funktionalitet. Gratis laddning är ju idag mer som att slå tärning mot 2014-2016 när det alltid fanns. Räkna hem en Model 3 för mig hade behövt betyda konstant tillgång till fri laddning och det har jag ej. 50/50 typ.
De kampanjar ju ut e-Niro på leasing nu, typ 3295kr per månad, men de hittade en handlare som hade kampanj på vinterdäck och försäkring för 200kr per månad också. Får köra 1500mil om året, men de la även till för den stora ljudanläggningen m.m. så hela kalaset hamnade på 4100kr per månad. De funderade på om de verkligen skulle satsa på den extra utrustningen, men de är lite sugna på att försöka köpa loss den efteråt och då ville de ha den välutrustad.

Ioniqen är ett grymt bra val och suveränt att de är så snåla. Jag tycker att de är snygga också! :)
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

Electric
Inlägg: 53
Blev medlem: 07 jun 2018 08:21
Referral-länk: https://ts.la/magnus93984

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Electric »

tor.ake skrev:
02 jun 2021 14:38
Om du kör långsamt så drar ju inte en SR+ så jättemycket mer i absoluta tal, speciellt inte 2021 med värmepump.

Tyvärr är det ju svårt att köra långsamt med en sådan.
Ja, igår kväll körde jag 25km stadskörning, snittförbrukning 100Wh/km men en model 3 performance 2019 med 20" hjul, ac avstängd dock
elbil sedan 2012

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

https://insideevs.com/news/513310/zoe-e ... ng-record/

Får väl ladda upp Deep Blue och åka en sväng i morgon..... 31kph är inte fort och Deep Blue drar ju som bekant nästan samma i 80 blås.

Så får det bli. Återkommer
Evolution X

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

Orkade inte hålla 30kph så det fick bli 20mil i 50km/h och 48% batteri kvar. 192km vid 50% batteri, 75Wh/km

Så har man provat det med hah. Blev omkörd av en Mazda MX30 elbil från Simlångsdalen. Oddsen på det liksom....
Evolution X

tor.ake
Inlägg: 55
Blev medlem: 03 jun 2018 15:44

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av tor.ake »

Vad sitter det för däck på bilen? Har du köpt Enso eller?

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 140
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Ioniq 28 från verkliga livet

Inlägg av Torpis »

tor.ake skrev:
15 jun 2021 08:26
Vad sitter det för däck på bilen? Har du köpt Enso eller?
Köpte två st Michelin primacy 4 som hade A/A och lägst decibeltal. Lustigt nog vad originaldäcken B klassade i förbrukning. Michelin energy saver. Verkar som att slå tärning lite där med däcken vad gäller just sin egen storlek, klassning av vikt och hastighet.

Kanske blir Enso nästa gång
Evolution X

Skriv svar