Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Här diskuterar vi allt som har med Nissan att göra
BRsweden
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 nov 2019 16:43

Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Inlägg av BRsweden »

Jag kotaktade Dalas EV Repair i Findland för att höra mig för lite om att få ett större batteri i min Leaf 2015.
Jag täkte att det kanske skulle vara intressant för andra som går i samma tankar att ta del av vår mail korrespondens.
Jag skrev följande till dem:

Hej.
Jag funderar på att uppgradera till ett större batteri i min Nissan Leaf
från 2015, men jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på
först.

40 kWh batteriet har ju problem med "Rapid Gate" på dom tidiga 40 kWh
modellerna detta "löstes" ju av Nissan genom att tillåta högre
temperaturer i batteriet vid snabbladdning.
Får ni till det så att BMS tillåter högre temperaturer vid
snabbladdning så att man under sommarhalvåret kan snabbladda ett antal
gånger utan att bms bara tillåter snabbladdnig med ca: 19 kW efter ca 2
laddstopp?.
Hur många snabbladdningar skulle ni med er erfarenhet säga att man kan
göra med ett 40 kWh batteri i en Leaf från 2015 under Maj - September med
någorlunda acceptabel laddhastighet vid en långresa på upp mot 1000 Km?

Bibehåller man alla funktioner i bilen inc snabbladdning efter en batteri uppgradering hos er?

Om jag lämnar bilen till er hur många dagar skulle ni behöva ha bilen för att göra jobbet?

Detta är vad jag fick till svar:

Hej Andreas,

Bilen funkar precis som vanligt efter en uppgradering. Jag har hittils
använt mig av pre-Rapidgate temperaturmappen för alla kunder, men det
går vid behov byta till snabbare hastigheter.

Såhär ser den kartan ut:
uint8_t qc_speed_gen4[13] = {50, 60, 70,90,125,125,125,105,100, 90,
80, 70, 50}; //Speed in Amps
//actual temp *C -15 -12 -9 -6 -3 10 23 36 40 42 45 47 50
//bars 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Jag körde förra veckan 500km, och vid det tredje laddstoppet (400km)
så fick jag 32kW hastighet som max. Vid en långresa så skulle jag
nästan säga att det är bättre att strypa ner hastigheten tidigt, så
att man inte lägger så stor mängd värme i batteriet direkt. Men detta
är ju helt plats-beroende och personlig preferens/körstil. Vet inte om
jag skulle försöka mig på några 1000km resor, då vore 62kWh packet en
mycket bättre lösning. Men dessa är ytterst svåra att få tag på.

Själva uppgraderingen tar 6h, så inget invecklat! Det går även att
fixa till det så att du själv gör den, eller anlitar nån lokal
verkstad för själva lyftandet. Har >5st kunder redan i Sverige som
gjort bytet helt själva!

Tillgängligheten för 40kWh är låg. Det tar i genomsnitt 2mån mellan
varje chans att köpa ett sånt batteri från nån skrot. Har redan 3st i
kö som har förhandsbetalat, så om du vill komma med i kön så säg till!
Men bered dig på lång väntetid. Alternativt försök leta lokalt,
bildelsbasen.se och köp direkt nåt pack dyker upp. Det blir också en
mera ekonomisk vinst för dig på detta sätt!

Siffrorna förstår jag inte ett jota av, någon som har koll?
Jag har funderat på att uppgradera till 40 eller 62 kW pack men det luta nog åt 40 kW hållet.
Tycker ju att det låter som en ganska enkel historia, med det sagt så skulle jag aldrig få för mig att göra bytet själv då jag absolut inte besitter dom kunskaperna som behövs.

Priserna som dom har är som följer (detta är om dom gör allt jobb)

24kWh->24kWh, 3000€
24kWh->30kWh, 5500€
24kWh->40kWh, ~5900€
30kWh->40kWh, ~4700€
##kWh->62kWh, ~9990€ (Not performed yet!)

Jag tycker att priserna låter väldigt rimliga.
Nissan Leaf -15

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Inlägg av Torpis »

På samma ämne så skall det finnas en CAN-mojäng som kranar på mer ström på 24kWh batteriet när man laddar DC. Kanske samma firma.
Evolution X

BRsweden
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 nov 2019 16:43

Re: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Inlägg av BRsweden »

Det har jag aldrig hört talas om.
Jag har då inte sätt något om det på deras sida.
Men om någon vet något om detta så berätta gärna mer om det, låter ju jätte intressant tycker jag.
Nissan Leaf -15

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Inlägg av Torpis »

Verkar vara MUXSAN som är pappa till CAN-bryggan. Ska leta mer om jag hittar exakt där det stod om laddningen. Det var i vart fall en liten CAN-dongle som höjde laddhastigheten på 24kWh packet så det motsvarade 30kWh packen.

https://www.youtube.com/user/PowerElect ... log/videos
Evolution X

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Inlägg: 276
Blev medlem: 03 jun 2018 12:18
Ort: Långaryd
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Inlägg av Edis »

Dala uppdaterade från 24kWh till 30kWh för ca 2100EUR:
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

Användarvisningsbild
Torpis
Inlägg: 78
Blev medlem: 08 jun 2020 15:53
Referral-länk: https://ts.la/johan94004

Re: Uppgradera 24 kW 2015 Leaf med större batteri

Inlägg av Torpis »

Leaf30 är nog den bästa Leafen. Om det är värt att uppgradera är svårt att säga. Jag bytte bil "helt enkelt" och är sjukt nöjd. Så mycket bättre än Leaf på alla plan. Prislappen hänger dock alltid med som bekant.
Evolution X

Skriv svar