Lane departure warning på nya Leaf

Här kan du posta Nissan-relaterade frågor som inte passar i någon annan forumdel.
T B

Lane departure warning på nya Leaf

Inlägg av T B » 04 jun 2018 13:04

Ni som har nya Leaf: hur har ni gjort med er bils lane departure warning?

Både jag och andra som testkört nya Leaf tycker att varningen när man råkar köra över sidolinjen är ALLDELES för stark! Det buzzar högt och ratten vibrerar - ärligt man tror man får elshock första gången det händer. Det är som typ en sån där handbuzzer man köper på Butricks.

Ni som har köpt bilen: Kan man vänja sig vid det? Eller gjorde ni också som vi och stängt av systemet? (Dumt att det finns bara ON och OFF man kan välja mellan, inte justera varningsnivån. Dumt att tvingas stänga av ett säkerhetssystem.)

Användarvisningsbild
elfi

Re: Lane departure warning på nya Leaf

Inlägg av elfi » 04 jun 2018 14:44

jag ägde bilen ca. 70 dagar och var nöjd med LDS och med Propilot i helheten, fantastisk stöd och man lär sig uppskatta det på motorväg där Leaf kör hel automatisk... vill man inte ha vibrerande i ratten så kan man stänga av det:

https://youtu.be/JB2i8SUhEw8

T B

Inlägg av T B » 04 jun 2018 16:13

Jo jag vet att man kan stänga av det. Men det är väl inte mest optimala lösningen för ett säkerhetssystem.

Än värre var det när jag körde med lane departure varning och farthållare (alltså bara farthållare, inte propilot). Det var en sån där 90-väg med extra breda vägkanter där det är meningen man kör åt sidan och släpper fram folk om man är snäll. Första gången jag gjorde det skrek buzzern, ratten vibrerade - och bilen tvärbromsade och styrde tillbaka in på vägbanan! Rent trafikfarligt beteende! Skulle bilen bakom mig legat nära på (som de brukar när de vill stressa förbi en) skulle vi definitivt ha krockat. Så systemet som skulle öka säkerheten äventyrar den istället. :?

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin

Inlägg av Edis » 04 jun 2018 18:05

Oj, låter ju inte helt lyckat!

Jag har ju skrivit kontrakt på 1 års leasing av en Leaf Tekna 40, så blir spännande att se hur det fungerar. Men låter ju långt ifrån lovande :roll:
Kör Leaf Tekna 40kWh, har kört BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

T B

Inlägg av T B » 04 jun 2018 18:34

Jag måste samtidigt betona att när jag väl stängt av lane departure warning och lärt mig hur man ska hålla i ratten för att inte slås mot ProPilot så fungerar den väldigt bra.

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin

Inlägg av Edis » 04 jun 2018 19:00

OK, det låter ju lite bra iallafall :D
Snabbladdad.se

LarsA

Inlägg av LarsA » 04 jun 2018 19:23

Snåla inte med blinker oljan ;)
Borde fungera som när man byter fil och "blinkar" dit man ska så slipper man kämpa mot propilot.
BMW i3 Rex och Leaf40

Användarvisningsbild
elfi

Inlägg av elfi » 05 jun 2018 12:59

Lane departure Warning i Leaf är kanske brutalt första gången man använder, sen är det helt normal bilens beteende... Leaf är fantastisk och ProPilot är exceptionellt efter att man lär sig hantera det och på motorvägg, på 90km/h landsvägg kan det vara kämpigt för systemet att hitta rätt kanske därför folk reagerar, men bättre i bilindustri finns inte för tillfället för samma pris… jag hade hittat sett är att hålla ratten med 2 eller ett finger och dotta bara periodisk, Leaf hade kört i princip själv varje gång på motorvägg och det hade varit så avslappnad att till slut jag kunde surfa med telefon :roll:

@Edis: du kommer att köpa Leaf 40 när leasing perioden går ut... ;)

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin

Inlägg av Edis » 10 nov 2018 21:52

Har snart avverkat min första vecka med Leafen och den har rullat 75 mil hittills.

Jag är verkligen positivt överraskad av den. Gillar verkligen Pro-Piloten!

Om det inte finns något bra alternativ när leasingperioden går ut, så kan det mycket väl bli som Elfi skrev :D
Snabbladdad.se

Skriv svar

Återgå till "Nissan - Övrigt"