L. Mäkinen

Här har du möjlighet att göra en presentation av dig själv och din/dina fordon.
L. Mäkinen

L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen »

Jag är bilentusiast sen barnsben och har just nu fyra bilar och lika många motorcyklar av varierande modeller. Något jag aldrig förstått mig på är märkesfanatiker så jag försöker att alltid köpa nya märken när jag byter bil.

Under vårvintern 2014 körde jag en elbil för första gången utanför nöjesfälten. Det var en BMW i3 som trots instrumentering och exteriör gav mersmak. Någon månad senare hämtade jag ut en silverfärgad e-up! som tjänade mig väl i tre år och knappt 9000 mil. I samband med byte av jobb blev det nedgradering från elbil till laddhybrid. Denna Kia Optima har rullat drygt 10 000 mil nu och det har kostat i snitt 0,30 liter/mil. Till våren är det tänkt att koreanen ska bytas ut, men jag hittar inget som ger mig vill ha-känsla med en prislapp som accepteras av min arbetsgivare. Några gånger per år behöver jag besöka andra delar av landet så non-stop Stockholm-Göteborg är önskvärd räckvidd.
Det skulle förstås gå att få en ny Optima för samma pris som den gamla (7.5 PBB), men då drabbas man av kombi och får samma miljö som jag redan sett länge nog.

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: L. Mäkinen

Inlägg av Edis »

Härligt! Välkommen hit också :D

Optiman är ju ett rätt snygg och vettig bil, men förstår att du är sugen på att köra något annat. Har du kikat på några andra märkens hybridbilar?
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Snabbladdad.se

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Det låter som du får försöka hitta något som kan funka hjälpligt ett par år och sedan satsa på en strippad ID3 och lunch på en Ionity-station längs vägen?

Det är väl det bästa som finns i pipeline just nu, men en del kan ju hända på ett par år.

L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen »

"Problemet" är att jag ska ha bilen i tre år. Nåt sånt har aldrig drabbat mig före KIAn.
Jag har kollat alla laddhybrider jag hittat, men det är inte så många som faktiskt finns att köpa. Eftersom jag kör ganska mycket motorväg måste bilen vara tyst inuti.
Det är en ny policy på väg på jobbet där man ska kunna välja en miljöklassad bil med motsvarande kostnad för företaget som en diesel för 7,5 PBB. Vi får se hur formuleringen blir exakt.
Snyggaste laddhybriden på marknaden just nu är Peugeot 508, men jag har inte kört någon.

L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen »

Jag provkörde en MB C 300de i lördags och fick offert på en C 300e, dvs laddhybrid med bensinmotor. En barskrapad sån hamnar på 387 kkr och har 7 månaders leveranstid.

Användarvisningsbild
elfi

Inlägg av elfi »

det händer mycket på ladhybrid fronten… Nya VW Passat är lovad sedan länge tillbaka men leveranserna är kraftig försenade… KIA har nya modeller på G; Ceed och x-Ceed... min favorit är Hyundai Ioniq och Plug-in är tystast syskon… har man pengar då är Merca och BMW klart val eftersom andrahandsvärde är oslagbar… Peugeot är mest bil för pengarna och definitivt det fräckaste man kan köpa, fast smaken är som baken och många skulle sitta helst i en Audi eller Volvo oavsett…

L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen »

Jag betalar hellre 387 för en MB än 430 för en Peugeot.

L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen »

Häromdagen skickade chefen in en beställning på en MB C 300 e kombi. Än så länge står det skrivet i stjärnorna när bilen kommer så jag fortsätter åka KIA ett tag till.
Att det blir en kombi beror på att leveranstiden var kortare för några månader sen. Nu verkar MB ha drabbats av batteribrist. Helt oväntat verkar folk vilja ha laddbara bilar. När beräkningarna var klara kunde jag visa för min arbetsgivare att totalkostnaden för dem var något lägre för en laddhybrid än för motsvarande diesel. Då förutsätter jag att de har procentuellt sett jämförbar värdeminskning.

Nu är det tio månader kvar till hustruns bil ska bytas ut. Får se om den blir elektrifierad...

Skriv svar