Räckvidsfråga

Posta inlägg som är av mer generell karaktär här, kan gälla samtliga märken, eller andra elfordon som elcyklar och elmopeder.
AMAZohm

Räckvidsfråga

Inlägg av AMAZohm »

Nu ska vi testa forumets medlemmar, forum24 är ju som det verkar inte i form just nu.Där fick man alltid
kloka svar.Nu till frågan.Har 2 separata batterier på min elbil, ett nissan 40 kwh och ett ca 30kwh egolf.
Nissan 3p9s (300Ah) egolf 2p9s (225Ah). När jag kör dem separata, temp. Ca 5-10 grader ute, kommer jag ca 17 mil med egolfen och 21 mil med nissan.Alltså 38 mil utan problem.(har dessutom ett 3dje batteri ca 20kwh i reserv)Planerar nu att koppla ihop dom 5p9s , hur långt kommer jag då?Innebär att varje batteri kommer att förbruka mindre ström ,t.ex vid totalström 60A kommer varje batteri bidra med ca 12A .Kommer sträckan förlängas avsevärt, själv gissar jag på ca 3-4 mil, så runt 40-41 mil borde jag komma.
Ett praktiskt prov kommer snart att göras.Någon räknenisse som vågar en gissning?

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Referral-länk: https://ts.la/johan94004
Kontakt:

Re: Räckvidsfråga

Inlägg av Edis »

kWh är ju kwh, så ett batteri på 20kWh borde ju öka räckvidden med 9-10mil som jag ser det. Verkar ju som att din kärra drar ca 2kWh/mil, men så påverkar ju vikten en del också, därav min gissning på ca 9 mil.

Sedan om batterierna har full kapacitet är ju en annan sak också, de kanske har tappat en del genom åren.

Men som sagt, jag skulle tro 9-10mil extra :)

Vi vill ha lite mer info och gärna bilder på ditt bygge också :D
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Nja, jag uttryckte mig nog lite oklart som det verkar. Mitt interna 20kwh batteri kommer jag 13 mil på.(8 år gammalt)
Frågan var hur längre man kommer på det kombinerade egolf /nissan batteriet när man kör dem separata var för sig(38 mil)
eller parallellt ihop.Parallellt innebär ju att man sänker strömmen genom varje batteri, vilket torde vara detsamma som om man sänker hastigheten något,, vilket ju förlänger räckvidden en del.Dessa 2 batterier sitter på en liten släpvagn bak på bilen, en räckvidsförlängare. I dag kommer jag 38+13=51 mil på en laddning.Måhända 55 mil med parallellkoppling?
Uttagbar kwh är ca 68 kwh netto på vagnen , vilket ger ca 1,78 kwh/mil i dagens koppling.
Skickar en bild på ekipaget när jag grunnat ut hur man lägger in en bild på detta forumet.

Användarvisningsbild
Edis
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Oavsett hur du kopplar, så kommer du ju att ha 68kWh, däremot ger ju lägre spänning högre ström för att uppnå samma effekt, så möjligt att det bidrar till ökade värmeförluster.

Hur är det tänkt att koppla ihop batterierna? Har du någon extern BMS, eller använder du originalbatteriernas? Det känns ju lite lurigt att parallellkoppla två olika typer av batterier om de inte har exakt samma spänning. Eller har du styckat upp batterierna?

Om du kollar under svars-rutan så finns det en flik som heter Bilagor, där kan du välja att ladda upp bilder/filer och även infoga dessa i inlägget.
Tesla Model 3 LR -20 med dragkrok, har kört Leaf Tekna 40kWh -19, BMW i3 REX -16 & Nissan Leaf -14
Min hemsida: Snabbladdad.se - Min och brorsans YT-kanal: Grejar lite...

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Misstänker att anledningen till frågan är att blybatterier räcker oproportionerligt längre när man parallelkopplar dem pga peukerts lag? Litiumjonbatterier följer inte den lagen, så jag håller med Edis (kWh är kWh) - jag tror att du möjligen kommer någon mil längre, inte mer.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

AMAZohm skrev:
06 jun 2021 13:25
Nu ska vi testa forumets medlemmar, forum24 är ju som det verkar inte i form just nu.Där fick man alltid
kloka svar.Nu till frågan.Har 2 separata batterier på min elbil, ett nissan 40 kwh och ett ca 30kwh egolf.
Nissan 3p9s (300Ah) egolf 2p9s (225Ah). När jag kör dem separata, temp. Ca 5-10 grader ute, kommer jag ca 17 mil med egolfen och 21 mil med nissan.Alltså 38 mil utan problem.(har dessutom ett 3dje batteri ca 20kwh i reserv)Planerar nu att koppla ihop dom 5p9s , hur långt kommer jag då?Innebär att varje batteri kommer att förbruka mindre ström ,t.ex vid totalström 60A kommer varje batteri bidra med ca 12A .Kommer sträckan förlängas avsevärt, själv gissar jag på ca 3-4 mil, så runt 40-41 mil borde jag komma.
Ett praktiskt prov kommer snart att göras.Någon räknenisse som vågar en gissning?
Leaf 40 och Leaf 62 har gjort exakt detta. en 62:a har 1.5 paket från en 40:a så att säga. Samma spänning fast fler celler parallellt. Det borde vara ett bra facit.
Evolution X

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Kom även att tänka på att Tesla har gjort samma sak i Model 3 med samma spänning, samma celler fast olika många i parallell mellan SR, MR och LR.
Evolution X

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Då har jag till slut praktiskt testat kopplingen med att parallellkoppla volswagen och nissanbatterierna.
Blev lite bättre än jag trodde. Har full koll på batterierna genom bmsen.Väldigt bra att kunna se varje enskild "cell" var för sig.
De ligger otroligt jämna vid färd.Med batterierna separerade kom jag ca 38 mil innan bmsen varnade.Nu kommer jag 42 mil
med parallellkopplingen.4 mil mer räckvidd och dessutom mycket enklare att ladda ett batterpaket än två.
Som någon nämnde så har ju nissan gjort en liknande koppling med 40kwh batteriet som utökades till 62kwh.
Egentligen är det ju enkel matematik som peps sjunger om.
Mindre ström genom varje cell utökar räckvidden totalt.

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Här en bild från Hällefors torg, full laddning 22 kw.
IMG_0027.jpg
IMG_0027.jpg (320.53 KiB) Visad 115 gånger

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

AMAZohm skrev:
17 jun 2021 09:34
Då har jag till slut praktiskt testat kopplingen med att parallellkoppla volswagen och nissanbatterierna.
Blev lite bättre än jag trodde. Har full koll på batterierna genom bmsen.Väldigt bra att kunna se varje enskild "cell" var för sig.
De ligger otroligt jämna vid färd.Med batterierna separerade kom jag ca 38 mil innan bmsen varnade.Nu kommer jag 42 mil
med parallellkopplingen.4 mil mer räckvidd och dessutom mycket enklare att ladda ett batterpaket än två.
Som någon nämnde så har ju nissan gjort en liknande koppling med 40kwh batteriet som utökades till 62kwh.
Egentligen är det ju enkel matematik som peps sjunger om.
Mindre ström genom varje cell utökar räckvidden totalt.
Häftigt! Kan ju vara så att när fler celler hjälps åt att dela på lasten så är spänningen högre vilket ger lägre ström för samma effekt. En cell är ju på en nominell spänning, en nominell kapacitet i Ah och en nominell energimängd i Wh. Fyller du cellen med 100Ah och man plocka ut din effekt med högre snittspänning så blir det ju fler wattimmar.

Ingenting är självklart och att testa är ju värt så mycket mer än killgissningar. Tummen upp för det.
Evolution X

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Man kan ju även studera urladdningskurvan för en litiumcell som fabrikanterna redovisar.
Dom har ofta grafer för olika urladdningsströmmar och ju lägre ström ju högre ligger man på spänningskurvan.
Inga stora skillnader men flera bäckar små gör en stor å.
Att öka spänningen till 4,2V istället för 4,1 V , ger en liknande förlängning på 5-10% .
Går säkert att öka till 4,3 V också, fast då måste man ha en bms man själv kan justera vilket jag har.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Många li-po går till 4.23volt, många li-ion går också till 4.23volt men recommenders till 4.1volt för bättre livslängd. Finns ju HV celler som går till 4.35volt som har fördelar mot övriga celler om dom laddas till samma 4.23volt. Mer marginal då dom i sådant fall inte blir fulla. Men man kan inte gå över en cells maxxpänning, då brinner dom upp. Det som händer med mobiltelefoner som exploderar tex.
Evolution X

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Ja, det finns ju ingen orsak att höja spänningen över 4,20V. Det är ju första cellen som stiger till 4,2 V som bryter
laddningen, övriga ligger strax under 4,2V.
Är lite orolig för att cellerna ska börja brinna , mina lifepo4 i bilen är förmodligen bra mycket säkrare.
Har haft 2 paket under 16 år och det har aldrig varit något problem med dessa. De batterier som har gått sönder
lägger sig på 0V och sen är det inget mer med det.
Det sägs ju att man inte kan stoppa en batteribrand om den startat.Det blir ju en enorm hetta vid en
kortslutning i ett batteri.Om man ska skaffa en brandsläckare borde väl en kolsyresläckare vara bäst,
eller?
Jag har ju alla batterier stående synliga på vagnen och kan rikta släckaren mot det batteri som brinner.
I en normal elbil är ju batterierna inkapslade i en plåtlåda man inte kommer åt.
Tacksam för tips hur man ska kunna öka säkerheten, de elbilar som har fattat eld släcks ju aldrig, de verkar
bara få brinna ut för att sedan läggas i ett vattenbad.

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Tror tyvärr att om det tar eld i en cell i packet är det lika lönlöst att försöka släcka med brandsläckare som om det tog eld i bensintanken på en bensinbil. Behöver kylas mycket och länge för att släcka en batteribrand.

Presto bl.a. har en speciell (svindyr) släckare (5000kr) som de påstår skall vara användbar vid "mindre" batteribränder. Det är vattenburet släckmedel med någon mineralsmet i, så vitt jag förstår av produktionformationen.

Jag skulle föreslå en tvåstegsstrategi, steg ett är en stor kolsyresläckare, den hjälper om det blir en elektronikbrand och förstör inte allting som en pulversläckare gör, och hjälper inte det, då är steg 2 att dra sig tillbaka och använda sin brandförsäkring.

Användarvisningsbild
Torpis

Inlägg av Torpis »

Jag kör jetflygplan och använder kolsyresläckare. Trevligt att inte behöva tveka att använda den eftersom det inte blir något släckmedel kvar. Men en kolsyresläckare har låg släckkraft, tydligen därför dom vill att man har pulversläckare hemma.
Evolution X

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Pulversläckare är kanon vid oljebränder, trä, plast, möbler, ja nästan allt som inte kräver kraftig nedkylning för att sluta brinna. Köksbrand t.ex. om man har fått övertändning på spisen. MEN när man är inne på tredje dagen av att skura och torka alla ytor är det närapå man önskar att skiten fått brinna ned. :evil:

Och elektronik som fått pulver på sig är bara att kasta, säger försäkringsbolaget, men jag har förvisso en macbook här som överlevde en köksbrand, jag lyckades torka bort pulvret på den, och den funkar fortfarande, 8 år senare.

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Ja, jag såg också Prestos släckare LB6 som ska släcka batteribränder, fast den räcker bara i 55 sek och
det räcker knappast att släcka en batteribrand.Får nog bli en kolsyresläckare så har man något åtminstone.
Förr hade jag vagnen fastlåst i dragkroken, en generatorvagn, nu vågar jag inte låsa fast batterivagnen.
Det gäller att snabbt kunna separera bil och vagn om något händer.
Lite underligt att man tillåter Liion batterier när Lifepo4 är så mycket säkrare och kapaciteten är ungefär
samma.Eller så överdriver man faran med batterierna?

tor.ake

Inlägg av tor.ake »

Batterierna är ju farliga OM man kortsluter dem, deformerar dem, låter temperaturen bli för hög eller spänningen för hög.

Jag skulle nog inte riktigt våga göra som du har gjort med Amazohmen, köra stora batteripack NMC-kemi BMS-löst, gör du det fortfarande? Jag skulle nog vilja ha koll på spänningen i varje cell så att inte någon skenar iväg vid laddning. Förr eller senare är det någon cell som kommer att bli mer sliten än de andra, så att spänningen i den sticker iväg.

Att LFP-batterierna börjar bli så bra nu att de går att använda dem som de gör i Model 3 MiC tycker jag är jättebra, men de är fortfarande både större och tyngre för samma kapacitet, tror det är 30% mindre energi tillgängligt i Model3:an med LFP-packet jmf samma vikt och volym NCA. Fungerar utmärkt för mig dock, skulle önska att en tillverkning av LFP kom igång i europa och att nästa bil jag köper kunde vara en europatillverkad bil med sådana batterier.

Skulle också önska att LFP-batterier blev mer lättillgängliga för konsumenter, det som går att beställa i dag för bruk i fritidsbatterier, hemenergilagring m.m. inte är senaste tekniken. Är samma dyra och klena celler som jag sett i flera år, tycker jag? Husbilsfolket köper dem och lagrar solenergi i.

AMAZohm

Inlägg av AMAZohm »

Nejdå, jag kör med BMS , har full koll på alla 72 cellerna.Fullt så tokig är jag inte.En alldeles utmärkt bms från Nya Zeeland.
Stämmer att LFP batterierna stått på samma nivå i över 10 år. Men nu såg jag batterier på 280 Ah(bilens är 200AH) till
underligt lågt pris.30000 för en komplett sats, blev sugen på att slå till men upptäckte vid test att mina 8 år gamla batterier
var i utmärkt skick.Finns ingen orsak att byta ut dom.
Det är något lurigt med priset, 30000 är inte seriöst när de borde kosta minst dubbla.EV 280 AH kallas dom och
används till solceller.Strömuttaget är max 280A, vilket i och för sig räcker för mig.
Det pratas om A celler och B celler och det får en att dra öronen åt sig.

Skriv svar